اخبار

نمایندگان منتخب؛در مصاف با مطالبه گری مردم

پایگاه خبری اولکامیز- عظیم قرنجیک؛ سردبیر ماهنامه ترکمن دیار در سرمقاله شماره بیستم این نشریه نوشت:

مقدمه : دوست گرامی آقای تاج محمد کاظمی، روزنامه نگار خبره و برجسته ترکمن – صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه همزیستی – با عطف توجه به سوابق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی ( در یادداشتی تحت عنوان “طرحی نو برای انتخابات شوراها در اندازیم – ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۶ )  سئوال مهمی را مطرح کرده بوده اند ، که کمابیش در مورد انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز صادق است، و آن اینکه؛ ” آیا به هدف اصلی از برگزاری این دو انتخابات، یعنی حل معضلات و مشکلات کشور و قرار گرفتن جامعه در ریل توسعه موزون و پایدار نیز رسیده ایم؟ ” و یا می رسیم؟

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورا و ششمین دوره مجلس خبرگان در استان گلستان، در حالی به اتمام رسید که حال و روز مردم این استان همچون دیگر استانهای کشور به لحاظ اقتصادی، سیاسی و بالاخص معیشتی نه تنها مطلوب نیست، بلکه این استان نیز به علل مختلفی با چالش ها و مشکلات ریشه داری دست به گریبان بوده، که حل آنها نیازمند برنامه ای مدون و تلاشی فراوان است. 

نمایندگان منتخب باید بدانند که مردم ما این بار نگاهی متفاوت به آنها خواهند داشت. ممکن است تعصبات قومی و نسبت های قبیله ای و یا…، موجب پیروزی بعضـی از شما شده باشد، اما در مطالبه گری، همه مردم نسبت به شما ” ید واحده ” خواهند بود. 

انتظاری که از ۷ نماینده استان می رود، وحدت و همسویی در پیگیری مطالباتی است که حل آنها چانه زنی زیادی با سیاستگذران کشور را می طلبد. فشار بر سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه هایی دیگر که ممکن است به نظر، گره گشای مصائب و مشکلات روزافزون مردم باشند، برای عمل به مسئولیت های اجتماعی، و پرداخت حق مردم، حداقل کاری است که باید انجام شود. 

نبود توسعه زیرساختها در برخی مناطق استان، باعث شده تا آسـیب های اجتماعی به ویژه در روستاها و شـهرهای کوچک افزایش پیدا کند. مشکل آب و آلودگی محیط زیسـت، اشتغال، عدم فعال بودن صنایع حد واسط و کوچک، نفوذ کم تکنولوژی و انفورماتیک در امور جاری، ضــعف مفرط در زیرســاخت های گردشــگری، فاضلاب شهری و ….، در کنار تورم و فقر و بیکاری و…، از جمله مشکلات قابل اشاره می باشد. 

در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیسـت نیز بسـیاری از تصـمیم گیریهای اشتباه و عدم وجود برنامه ای صحیح موجب شده است، آسیب های جدی به اقلیم وارد گشته، و معیشـت کشاورزان با مشکلات بسیار عدیده ای روبرو شود. همچنین جاده های مواصلاتی حادثه خیز، بالاخص در نوار شمالی استان، جوانان رها شـده در کام بیکاری و مواد مخدر و ….، لیست دیگری از کمبودها و معضلات قابل نوشتن است.
نمایندگان گلستان باید هر گونه اختلاف را از همین ابتدا، کنار بگذارند.

بدیهی است، تمام کنشها، رفتار و عملکرد آنها رصد خواهد شـد. آنها باید تمرکز و انرژی خود را بر یافتن راه حل هایی سـودمند و رفع موانع قانونی در توسـعه پایدار استان صرف نمایند. کوتاهی آنها به هیچ رویی قابل اغماض و بخشش نخواهد بود. گزارشهای دوره ای منتخبین، کمک خواهد کرد مردم در جریان امور باشـند. مطبوعات، گرو هها و تشکل های مردم نهاد و نخبگان استان وظیفه دارند در این دوره چهار ساله، متفاوت به مجلس و نمایندگان استان بپردازند. 

تشـکیل کرسی های هم اندیشــی در دانشــگاه ها و مراکز علمی استان و یا شوراهای مشــورتی قوی از متخصصان و کارآفرینان و …، می تواند کمک موثری به آنها نماید. نگرش علمی به حل مسـائل از جمله موارد مهمی است که این منتخبین باید در دستور کار خود قرار دهند. مردم آرزوی موفقیت منتخبان خود را دارند، اما به هیچ وجه از خواسـته ها و انتظارت به حق خود عبور نکرده، دست از مطالبه گری برنداشته، همواره مطالبه گر خواهند بود.

 از سویی دیگر، انتظار از نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم این است که، در صحن مجلس منعکس کننده کف زندگی مردم، نه تنها حوزه انتخابیه شان بلکه، در سطح ملی، به عبارت دیگر، کل جامعه ایران باشند. تا در دل مردم راه یافته، و موکلان شان را در طول دوره نمایندگی شان جذب کرده، خود را از حیطه ریزش موکلان شان محفوظ دارند.

 یک نماینده، نه تنها یک تعهدی به مردم حوزه انتخابیه اش دارد، بلکه تعهدی مهمتر نیز به کل جامعه ایران نیز دارد و باید به این نکته هم توجه خاص داشته باشد.

نمایندگان بایستی تصویری از جمیع افراد کف جامعه باشند.
شما همانطور که در ایام انتخابات، دست بر قلب خود نهاده، باصطلاح خود را مخلص مردم نشان می داده اید، اینک نیز پس از بدست آوردن کرسی نمایندگی، همچنان دستانتان را روی قلب خود گذارده، در مقابل موکلانتان خاضع، و رفتاری فروتنانه داشته باشید و به حرف دل آنان گوش فرا داده، در صدد برآوردن خواست ها و مطالبات فرو گذارده شده آنان باشید، و در واقع صدای مردم دردمند جامعه باشید.

به یاد داشته باشید که ؛” مردم بی شما هم همان مردمند، با مصائب و مشکلاتشان، ولیکن شما بی مردم و موکلانتان، هرگز نمی توانستید وکیل آنان باشید.”

البته مردم خود واقفند که،از نمایندگان این دوره مجلس، با این ترکیب و کیفیت انتخاباتی، انتظار ندارند که مشکلات کلان مبتلابه کشور را حل کرده، و یا در نهایت، برای ایجاد تغییراتی کیفی موثر واقع شوند، ولی نمایندگان منطقه ، حداقل در محدوده حوزه انتخابیه شان، در صورت تعامل با مسئولین منطقه، کمک خوبی برای برآوردن قسمتی از مطالبات مردم، از جمله در انتصاب مدیران حوزه انتخابیه شان، که شایستگی و کارآمدی بیشتری دارند، داشته باشند.

امیدواریم هر یک از نمایندگان منتخب، به وعده و وعیدهایی که به مردم در زمان تبلیغات انتخاباتی خود داده بودند، عمل نمایند، همچنین به اتفاقات اساسی که در کشور بخصوص در کف و عرصه خیابان ها در چند ساله اخیر رخ داده، توجه بیشتری داشته باشند. و به خواستها و مطالبات اقشار مختلف مردم ، بویژه مطالبات نسل جوان و زنان، کارگران، معلمان و بازنشستگان و…،گوش داده، در مجلس صدای آنان باشند.

نمایندگان منتخب لازم نیست خود را انقلابی نشان دهند، بلکه بدنبال انقلابی در زندگی مردم بالاخص مردم محروم و زحمت کشیده، رنجور و ستم دیده جامعه باشند. برای ایجاد تغییر و انقلاب در زندگی مردم، در مسند قانونگذاری، می بایست از طرح ها و لوایحی در صحن مجلس حمایت و پشتیبانی کنند که، برای همه آحاد جامعه، زندگی بهتر و آبرومندانه تری به ارمغان آورد، تا رفاه همگانی فراهم گردد، نه رفاه نوکیسه ها و رانت خواران و…، که نان از سفره مردم ربوده، و رفاه و نان و سفره زندگی مردم مستمند جامعه را به یغما برده اند.

 نمایندگان اگر توان آن را دارند، باید هرآنچه را که سودجویان و رانت خواران گرفته اند را پس گرفته، در اختیار توده مردم محروم شده جامعه بگذارند.
تا زمانی که دگرگونی و انقلابی، و تغییر و تحولی واقعی در وضعیت واقعا موجود کشور، که دچار انواع ناملایمات و ابربحران هاست، صورت نگیرد، این نگرانی ها همیشه وجود خواهد داشت، که در شرایط بحرانی تری قرار گیریم. اگر چه از این مجلس، توقع نباید داشت که اتفاقات مهمی را به نفع مردم رقم بزند.

نمایندگان منتخب باید بدانند که تنها در کنار مردم و در میان توده مردم احساس آرامش و امنیت خواهند کرد، و بالعکس، مردم نیز با داشتن نمایندگانی جسور که بتوانند کارهای ارزنده ای را رقم بزنند، احساس امنیت و آرامش خواهند کرد. مردم با سرپنجه های آهنین خود کارها را به سروسامان خواهند رسانید، شما نیز باید در کنارشان بوده، به موقع، حمایتشان کنید.
تمام تلاش نمایندگان این باشد که نگذارند که در این شطرنج زندگی، مردم ما به مرحله آچماز برسند و آس زندگی شان بیش از این پایمال شود. امیدواریم که نمایندگان منتخب منطقه بدانند که، با مهره های رنگ خود چگونه بازی کنند.

 در انتها مختصر سخنی هم با نماینده منتخب شهرستان آق قلا داشته باشیم؛ 
 سرور گرامی جناب آقای امان زاده، ضمن تبریک و آرزوی توفیق به جنابعالی و مردم سربلند شهرستان آق قلا، باید بدانید که،  مردم شهرستان از خودگذشتگی های خود را به منصه ظهور رسانده اند و آرزوی دیرینه ۴۵ ساله شان، در این دوره در حوزه انتخابیه آق قلا وگرگان ، با انتخاب شایسته شما محقق گردیده، و این عملی بسیار قهرمانانه بوده ، بقول یکی از بزرگان کارکشته و همچنان فعال انتخاباتی منطقه، برای مردم آق قلا پس از ۴۵ سال فرصتی پیش آمده بود که به ” اولجه” خود دست یابند.

مردمانی که در حد توان خویش همّت به خرج داده و احساس وظیفه کرده و اتفاق مهمی را رقم زده اند، و اینک به ” اولجه” خود نیز دست یافته اند. حال بر شما به عنوان نماینده منتخب است، که وظیفه خود را در قبال مردم به نحو مطلوب ایفا نمائید، و از زندگی کف جامعه و اوضاع نامساعد معیشتی مردم غفلت نورزید.

 بدانید که مردم دست شما را گرفته، بالا برده اند، و بر کرسی سبز مجلس نشانده اند. امید است که به عنوان وکیل مردم نیز، برای عبور از سختی ها و ناملایمات روزافزون کشور و منطقه، در تصویب طرح و لوایحی که تغییری در زندگی و رفاه مردم فراهم نماید، همراهی نموده ، دست مردم خویش را بگیرید. تا دمی روی امنیت و رفاه و آسایش را ببینند.

 اگر چه در کلان کشوری ، در رفتار مردم، نوعی غیبت امید قابل مشاهده باشد، در شهرستان آق قلا در این دوره بعد از ۴۵ سال،می توان روزنه و کورسویی از حضور امید را می توان مشاهده کرد. مردم منطقه در این دوره به واقع می خواهند، تغییر را نسبت به دوره های قبل، در تمامی جوانب زندگی شان، احساس کنند. هر چند که به نظر، این انتظاری دور از دسترس می آید.

ما اگر چه، فضیلت های برجسته و اخلاق  حسنه و خجسته ای را هم در وکیل منتخب حوزه انتخابیه آق قلا- گرگان ، که افتخار مردم شهرستان آق قلا نیز می باشند، ببینیم ، باید این را هم به دیده بگیریم که؛ آیا این فضیلت و ویژگی های پسندیده، به تنهایی حلال مشکلات روبه تزاید مردم بوده، راه به هدف و مقصود می برد؟ و یا این که، ما بایستی به فکر تشکیلاتی هم باشیم ، که اتاق فکری تدارک ببینند و مسائل زیربنایی و اساسی منطقه را ریزبینانه رصد و موشکافانه بررسی کنند، و به اصطلاح نماینده منتخب مردم را تغذیه فکری و اطلاعاتی کنند و در واقع، زبان بَیّنِ خواسته های برحق مردم، و در منظر کلان، به صلاح و مصلحت مردم و میهن باشد.

جامعه ما اگر بخواهد از سرگشتگی های روحی و فکری رهایی یابد، باید عقلانیت مردم با ایجاد تشکیلات مدنی، سازمانمند گردد.

 مجمل کلام آن است؛ یک نماینده باید بداند که هر رایی که به یک طرح و لایحه ای در صحن مجلس می دهد، چه اثر مثبت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کلان جامعه می گذارد، نگاهش نگاه ملی و کلان محور باشد، نه این که نگاهش محدود و معطوف به منطقه و محدوده خاص حوزه انتخابیه اش باشد، چرا که نگاه محدود و محصور، خلاف انتظاری است که از یک نماینده واقعی می رود، و این نیاز به افزایش آگاهی و یا خودآگاهی، و دیدگاهی کلان نگر ، و توانایی درک درد مردم را دارد.
به راستی که ، مردم در تکاپوی ” آرمان های سامانگری” هستند ، تا بتوانند تجربه های زیسته خود را به آرمان های حقوق بشری گره بزنند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا