اخبار

کارشناس رسانه: خبرنگار و رسانه می تواند از کاندیدای خاصی حمایت کند این موضوع در دنیا عادی است

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت انتخاباتی خبرنگاران و اصحاب رسانه استان گلستان و ترکمن صحرا به اوج خود رسید. در کنار هر یک از کاندیداها تنی چند از فعالین رسانه و فضای مجازی حضور داشتند که نقش مهمی در معرفی کاندیداها ایفا نمودند. هر چند که فعالیت تبلیغاتی خبرنگاران به نفع کاندیداهای خاص در فضای مجازی و حقیقی گاه مورد هجمه و انتقاد قرار می گرفت. به منظور روشنگری و آگاهی بخشی به مخاطبان، با ایرج رمضانی صاحبنظر امور رسانه و کارشناس مطبوعات گفتگویی انجام دادیم. لازم به ذکر است این مصاحبه قبلا با عنوان « گفتگو با ایرج رمضانی کارشناس و تحلیلگر رسانه /  رسالت روزنامه نگاری و اصل بی طرفی » در سایت اولکامیز منتشر شده است که بخاطر اهمیت موضوع با اندکی دخل و تصرف در سئوالات، بازنشر می گردد : 

🔺 آقای رمضانی به عنوان کارشناس رسانه بفرمایید که آیا خبرنگاران و اصحاب رسانه، حق حمایت و تبلیغات برای کاندیدای خاص را دارند و یا اینکه باید بی طرف باشند؟ اساسا آیا رسانه های مجازی و یا مکتوب می توانند تریبون و مبلّغ کاندیداها باشند؟

روزنامه نگار و رسانه می تواند از شخص خاصی حمایت کند و یا برعکس نظرات خود را نسبت به تفکرات طرف مقابل ابراز کند. این موضوع در دنیا عادی است مثلا در آمریکا نیویورک تایمز از همان زمان انتخابات ابتدا با ترامپ مخالف بود و همواره معتقد بوده ترامپ منافع خود را به منافع مردم آمریکا ترجیح می دهد. رسانه ها و روزنامه نگاران به این د‌لیل که افکار عمومی را هدایت می کنند در قبال تبعات انتخابی که ممکن است به انحراف کشیده شود مسئول هستند. وظیفه رسانه روشنگری است و اگر به این نتیجه رسید که شخصی برای منافع ملی و منافع عمومی شایسته تر است می تواند از وی حمایت کند و مبادرت به انتشار نظرات و افکار وی نماید. اما این هواداری تا اندازه ای نباشد که به معنای اسطوره سازی، شخصیت پرستی، نفی و تخریب و توهین به رقبا تلقی شود.

🔺مخالفان و منتقدان می گویند که خبرنگاران باید بی طرف باشند به نظر شما آیا این خواسته درست و منطقی است؟ آیا خبرنگاران می توانند بی طرف باشند؟

اصل بی‌طرفی یک مفهوم سیال و چند بعدی است که در هر حرفه‌ای که با انتقال معلومات و مسئولیت در برابر جامعه سر و کار داشته باشد، لحاظ می‌شود. یک مورخ هم باید بی‌طرف باشد و اجازه ندهد تمایلات شخصی و سلیقه‌ای پژوهش او را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع بی‌طرفی به اعتقاد بسیاری از روزنامه نگاران به مفهوم پایبندی به یک رشته اصول یا پروتکل هایی است که هدف آن‌ اطمینان از عدم دخالت تمایلات شخصی و سلیقه‌ای فرد در کار حرفه‌ای اوست.

🔺نظرتان در باره صدور انتشار بیانیه توسط خبرنگاران و اصحاب رسانه در حمایت از یک کاندیدای خاص چیست؟

صدور و انتشار بیانیه به خودی خود اشکالی ندارد و معمولا بسیاری از صنوف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جهت اهداف حزب و یا حمایت از افکار و اندیشه های همفکران و هواداران شان بیانیه می دهند. نمونه آن می توان در انتخابات های مهم ایران و کشورهای دیگر مشاهده کرد. مثلا بیانیه انجمن سینما گران، تهیه کنندگان، کارگردانان ، بیانیه های حزبی و سیاسی، و بیانیه روزنامه نگاران و از آنجایی که روزنامه نگاران از نظر تفکر ، تحلیل و آگاهی ، نسبت به سایر صنوف جامعه یک سطح بالاتر هستند و مسئولیت اجتماعی و مدنی آنها بیشتر است لذا به همان اندازه باید با هوشیاری و دقت بتوانند افکار عمومی را به سمت و سوی مطلوب هدایت کنند. روزنامه نگار نباید در رویارویی با رخدادهای سیاسی اجتماعی بی تفاوت و خنثی باشد که اگر اینگونه باشد نمی تواند نقش و وظیفه خود را به درستی ایفا کند. نمونه مثال خوب روزنامه نگاران عصر مشروطه که نسبت به مسائل واکنش نشان می دادند بدون تردید نقش زیادی در بیداری جامعه زمان خود داشته اند و اندک آگاهی امروزمان را مدیون آنها هستیم.

🔺دیدگاه شما در مورد رویکرد کانال اولکامیز در انتخابات که البته با هجمه ها و تخریب هایی نیز مواجه بوده، چیست؟

در خصوص مطالب انتخاباتی کانال اولکامیز تا جایی که من رصد کردم، موافقان یک کاندیدای خاص سعی کرده اند درخصوص افکار ، تجربیات و برنامه های وی اطلاع رسانی کنند. در جاهایی نقد مخالفان را هم منتشر کرده اند که از اصول حرفه ای رسانه است. مطالب منتشره حتی الامکان از توهین و تخریب رقبا و طرفداران شان بری بود نویسندگان حتی در برخی موارد فارغ از نگاه های سیاسی و با تکیه بر منافع عمومی مطالبی را به رشته تحریر در آوردند. البته طبیعی است گاهی حب و بغض نسبت به یک موضوع خاص حتی غیر انتخاباتی در نوشتار روزنامه نگار مشهود است. اما در هر شرایط روزنامه نگار باید بتواند خویشتندار باشد. حرفه ای بودن و حرفه ای ماندن در هر کاری دشوار است. نیل دگراس تایسون می گوید: ” اگر خواستید از حقیقتی دفاع کنید، اول مطمئن شوید که آن، صرفأ همان دیدگاهتان نباشد که به شدت مایلید حقیقت داشته باشد. “

🔺 آیا انتشار تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در رسانه ها و نشریات شامل رپورتاژ آگهی می شود و یا اینکه رسانه ها باید برای کاندیداها رایگان کار کنند؟ آیا دریافت رپورتاژ آگهی از کاندیداها به جهت تبلیغات به زعم برخی از مخالفان قلم فروشی محسوب می شود؟

دریافت هزینه در قبال آگهی و رپورتاژ مرسوم است و پایه اقتصاد رسانه است و قلم فروشی به حساب نمی آید. قلم فروشی آنجاست که برای اهداف و مسائل شخصی، منافع و مصالح عمومی را نادیده گرفت. آنجایی که جریان سازی و یا ترویج تفکر یا ایده ای که خلاف خط مشی رسانه است، صورت بگیرد. رسانه های آزاد خط مشی و سیاست اصلی رسانه خود را تحت هیچ شرایطی فدا نمی کنند. بنابراین با حفظ این شرایط نشر و نقد افکار و آراء موافق و مخالف، استقلال رسانه را زیر سوال نمی برد

🔺آقای رمضانی از این که وقت شریفتان را در اختیار اولکامیز قرار دادید تشکر می کنم

آقای ایزدی من هم از تلاش های مستمر و موثر شما در امر رسانه سپاسگزارم.

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا