مطالب ویژه

کاندیدای جوان یا تازه کار؟!

انتقادی بر شعار انتخاباتی آق ارکاکلی

پایگاه خبری اولکامیز- قره جه طیار و حکیم آق ارکاکلی به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم راه یافتند. در این بین آقای آق ارکاکلی یکی از پایه های محوری تبلیغات خود را کلمه «کاندیدای جوان » قرار داده است. آیا این محور تبلیغاتی متناسب شرایط وی هست یا نه؟ آیا این شعار درست انتخاب شده یا نه؟

جوانی به زمانی میان نوجوانی و میان سالی در زندگی هر فرد گفته می‌شود. از نظر جامعه‌شناسی، جوانی یک فرایند و ساختار اجتماعی است که با رخدادهایی هنجار مانند ازدواج، فرزندآوری و اشتغال تعریف می‌شود. معمولا سن جوانی بین ۱۸ تا ۳۵ سالگی تعریف شده است. 

حکیم ارکاکلی در کتابچه برنامه و اهداف خود، سال تولد خودش را ۱۳۶۲ اعلام کرده و سن بقیه منتخبین را در آخر کتابچه ذکر کرده است. بنابراین او الان وارد سن ۴۱ سالگی شده و از نظر تعریف جامعه شناسی جوان نبوده و میانسال محسوب می شود.

اگر از نظر سن نامزدهای انتخابات دوره دوازدهم باشد، افراد جوانتر از او زیاد بوده اند.

اگر از نظر سن کاندیدا شدن و انتخاب شدن احتمالی بررسی شود، باید گفت که در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی گنبد در ۴۵ سال اخیر ، جوانترین نماینده ،مهندس آنه غراوی با سن ۲۹ سالگی بوده است.

مرحوم اترک طیار و نوروزی نماینده دوره چهارم و اول با ۳۸ سال سن در مرتبه دوم جوانی بوده اند.

رتبه سوم جوانی هنگام انتخاب، قرجه طیار منتخب دوره دهم با ۳۹ سال سن است.

مرحوم نقدی گل چشمه با ۵۵ سال ، در بین منتخبین بالاترین سن را داشته است.

بقیه نمایندگان در دهه چهل سالگی و در میانسالی به مجلس راه یافته اند (ضیاپور، هلاکو، مارامایی،رستگار،عباسی، شادمهر)

طی ۱۱ دوره گذشته ،۱۲ نفر به مجلس راه یافته اند که میانگین سنی آنها ۳۹.۹۱ سال بوده است.
با توجه به موارد فوق میتوان نتیجه گرفت حتی اگر در این دوره آقای آق ارکاکلی نظر اکثریت مردم را جلب کند ۴۱ ساله خواهد بود و باز به رتبه جوانی قرجه طیار با ۳۹ سالگی در دوره دهم نمی رسد.

همچنین سن آق ارکاکلی (۴۱ سال) از میانگین سنی منتخبین گنبد در ۱۱ دوره (۳۹.۹۱) بیشتر است. او در این سن، یک فرد میانسال است نه جوان.

با توجه به موارد فوق معلوم میشود این محور تبلیغاتی متناسب شرایط  وی نبوده و شعار درست انتخاب نشده است. می توان گفت که او و تیم انتخاباتی اش بیشتر از آن که جوان باشند ،تازه کار هستند .

احسان یلمه

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا