تورکمن صحرا

مسجد اوره محمد آخوند بهلکه

پایگاه خبری اولکامیز-عبداللطیف ایزدی: در ماه مبارک رمضان هستیم. ماهی که در آن حضور مردم ترکمن به مانند سایر مسلمانان اهل سنت در مساجد پررنگ تر است. رمضان بهترین ماه برای معرفی و شناساندن مساجد می باشد. بر آن هستیم تا مساجد ترکمن صحرا را  به صورت مختصر و مفید معرفی کنیم.  علاقمندان می توانند مساجد خود را معرفی کنند. برای این منظور اولین گفتگو را  با همکار متدین و فرهنگی ام  دکتر عیدمحمد بهلکه  انجام دادم تا مسجد محل سکونت خود را به مخاطبانمان بشناساند. وی به سئوالات اولکامیز چنین پاسخ داد:

آقای بهلکه ضمن قبولی طاعات و عبادات بفرمایید که مسجد محله شما چه نام دارد؟

مسجد ذوالنورین نام دارد که در بین مردم مشهور به مسجد اوره محمد آخوند بهلکه است.

در کجا قرار دارد؟

در شهر گنبد، خیابان خالدنبی ، خیابان حنفی جنب کوچه هفتم قرار دارد.

مؤسس مسجد چه کسی است؟

مؤسس مسجد نورملا بهلکه می باشد. وی سال ۱۳۲۶ هجری شمسی در محله بهلکه بابل گنبد بنا نهاده است. البته خدمات شایان اوره محمد آخوند و بابل حاجی بهلکه نیز قابل ذکر است.

در مورد پیشینه ی مسجد صحبت کنید؟ 

زمین این مسجد در سال ۱۳۲۶ توسط نورملا بهلکه ( پدر بزرگ اینجانب ) اهدا و بنا شد. این مسجد در دهه ۱۳۶۰ تجدید بنا شد. قدمت مسجد از سال ۱۳۲۶ شمسی می باشد.

بانیان مسجد چه کسانی هستند؟

همانطور که گفتیم زمین مسجد را مرحوم نور ملا بهلکه وقف کردند. در سال ۱۳۶۵ مسجد قدیمی تخریب شده و از نو بازسازی شد که دارای ۲ تا حجره نیز میباشد.

امامان و مؤذنین مسجد را معرفی کنید؟

اولین امام مسجد مرحوم نورملا بهلکه است که در سال ۱۳۳۵ فوت شدند و بعد از ایشان اوره محمد آخوند بهلکه مسئولیت  امامت مسجد را بر عهده گرفتند که بعد از فوت ایشان نیز ( تا زمان حال ) امامت مسجد برعهده پدر اینجانب خاتم آخوند بهلکه هستند.

اولین موذن مسجد هم شیخی حاجی بهلکه پدر جلال قاری بهلکه بودند که بعد از فوت ایشان هم چندین نفر مؤذن بودند و اکنون بر عهده آقای اراز بردی جان زمین ( بهلکه ) است.

در مورد فعالیت های مسجد صحبت کنید؟

برپایی نمازهای پنج گانه هر روز، اقامه نماز تراویح هر شب در ایام ماه رمضان در موقع مراسم ختم و عزا هم از حجره‌ های مسجد استفاده میشود. در ضمن عصر چهارشنبه هر هفته هم امام مسجد سخنرانی میکند. تابستانها کلاس قرآن کریم برای نونهالان محله از قدیم الایام برقرار بوده و هست.

مسجد اوره محمد آخوند چه امکانات و یا کاستی هایی دارد؟

مسجد امکانات معمولی از قبیل برق آب گاز کولر گازی و …دارد. از کاستی های مسجد هم میتوان گفت که فضای بسیار کمی برای عبادت دارد.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا