مطالب ویژه

مشابهت حادثه سراوان با بندرترکمن

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی * : متاسفانه هر از گاهی شاهد اتفاقات ناخوشایندی در اقصی نقاط کشور به ویژه در مناطق مرزی هستیم که احساسات هر ایرانی منصف و آزاده ای را جریحه دار می سازد.

روز دوشنبه چهارم اسفند ماه سال جاری، حادثه حمله به سوخت بران در سراوان اتفاق افتاد که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان تاکنون سه کشته در پی داشته است. این حادثه تلخ باعث هجوم جمعی از مردم آن سامان به پاسگاه و ساختمان فرمانداری شده است. مردم خودروها را آتش زدند و خساراتی به بار آمد.

قصه ی پرعصه ی صیادان ترکمن صحرا، داستان پر رنج کولبران کردستان و حکایت غم بار سوخت بران سیستان و بلوچستان از جنبه های مختلف به هم مشابهت دارند.

بی تردید اگر فقر و نداری در آن مناطق که مرزدارانی غیور و وفادار کشورمان هستند نبود این هموطنان دل به خطر نمی زدند و جان شیرین خود را به مخاطره نمی انداختند اما زندگی آسان نیست. آنها بخاطر فقر و نداری ، عدم اشتغال و برای تامین معیشت خانواده ، گاه به ناچار از راههای غیر قانونی به صیادی ، کولبری و سوخت کشی می پردازند.

درست دی ماه سال ۱۳۸۶ مصادف با ایام وفات آیت الله طاهری نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری بود که حادثه ای اینگونه در ترکمن صحرا رخ داد. چند صیاد جوان ترکمن به امید کسب رزق و روزی ، شبانه دل به دریای مواج و طوفانی خزر زدند که توسط حراست شیلات منطقه مورد تیراندازی قرار گرفتند. بر اثر آن حادثه ، یک جوان کشته و چند نفر مجروح شدند. به دنبال آن مردم خشمگین و معترص به پاسگاه چپاقلی روانه شدند و سپس به عمارت فرمانداری بندرترکمن هجوم آوردند که خسارت هایی را در پی داشت.

در آن هنگام دکتر محمد قلی ایری نماینده وقت مجلس که حمایت همنام و هم سنگرش مهندس مارامایی نماینده گنبد را نیز به همراه داشت اعتراض کرد و حرف دل صیادان را به مقامات انعکاس داد و سپس با رایزنی با رئیس جمهور و وزیر کشور وقت، نهایتا موضوع ختم به خیر شد، همه کسانی که در آن حادثه دست داشتند بخشیده شدند.

موضوع مهمی که در آن زمان مد نظر بود این رویکرد می باشد که وظیفه نیروهای امنیتی فقط برخورد بعد از ارتکاب جرم نیست بلکه بعد اینکه اتفاقی در منطقه می افتد نیروهای انتظامی و امنیتی باید حوادث بعدی را پیش بینی و پیشگیری نمایند نه اینکه بگذارند کار به اغتشاش بکشد و سپس برخورد نمایند، نهایتا با همین دیدگاه ها موضوع بندر ترکمن و چیاقلی ختم بخیر شد.

به نظر می رسد که در اتفاق مشابه اخیر، واکنش نماینده عرب گلستان در مجلس هفتم می تواند چراغ راهی برای نماینده سراوان باشد.

در حادثه سوخت بران سراوان ، امام جمعه زاهدان مردم و جوانان را به آرامش ، خویشتنداری و حفظ امنیت و دوری از هر گونه حرکت های احساسی دعوت کرد و گفت: ” مسئولین نیز قضیه روز دوشنبه سراوان را به دقت و با حفظ بی‌طرفی، منصفانه بررسی و رسیدگی کنند، در اظهار نظرهایشان تمام جوانب را در نظر بگیرند تا باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم رنج‌کشیده نشوند. عاملان حادثه تیراندازی به سوختبران، باید به مجازات قانونی خود برسند و خسارت‌های وارده جبران شود؛ این امر به آرامش مردم و امنیت کمک می‌کند.”

مولانا عبدالحمید تاکید کرد: ” توصیه‌ی دیگر بنده به مسئولین این است که شرایط اقتصادی مردم را مدنظر قرار دهند. با توجه به معضل بیکاری در استان، بخشی از مردم از راه سوختبری نانی سر سفره‌هایشان می‌برند؛ تا زمانی‌که راه جایگزینی برای این موضوع درنظر گرفته نشده است، نباید این راه ارتزاق بسته شود “.

واکنش و رفتار مثال زدنی امام جمعه اهل سنت زاهدان باید برای ائمه جمعه ترکمن صحرا نیز سرمشق و الگو باشد.  این علمای عظام نیز وقتی حوادثی این چنین در منطقه رخ می دهد باید شجاعانه ورود کنند و از حقوق ملت رنجدیده دفاع نمایند نه آنکه سکوت نمایند و عکس العملی نشان ندهند.

توصیه ی خیرخوهانه مولانا عبدالحمید در حادثه سراوان ، برای مشکلات و معضلات  ترکمن صحرا و کردستان هم کاملا صدق می کند. صیادان ترکمن ، کولبران کرد ، سوخت بران بلوچ و سیستانی اگر راهی برای گذران زندگی خود داشتند هرگز به مشاغل خطرناک دست نمی زدند. آنها نیاز به حمایت دارند. دولت باید به فکر ایجاد شغل جایگزین باشد. آنها به دنبال معاش حداقلی و سیر کردن فرزندانشان هستند.

مسئولان و تصمیم گیران باید با ریشه های فقر و بدبختی و تبعیض و نابرابری مبارزه کنند و برای مردم منطقه که زیر خط فقر زندگی می کنند اشتغال مناسب و پایدار فراهم نمایند. در اینگونه حوادث باید از نگاه های امنیتی پرهیز شود و حادثه توسط صاحبنظران و کارشناسان زبده از تمام ابعاد و جوانب بررسی گردد.

هیچ انسان عاقلی با کار خلاف و قاچاق موافق نیست، ولی می طلبد که برای همه ی ایرانیان شغل مناسب فراهم شود تا پیش زن و فرزندان شان شرمسار نباشند.

نیروهای امنیتی و انتظامی هم وظیفه شان فقط برخورد با متخلفان نیست بلکه راههای پیشگیری از جرم و پیش بینی بروز حوادث را هم مد نظر داشته باشند.

*مدیر مسئول پایگاه خبری اولکامیز

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا