مطالب ویژه

نقدی بر یک نوشته در باب نامه مولوی عبدالحمید

پایگاه خبری اولکامیز- امان محمد خوجملی : اخیراً مولوی عبدالحمید طی نامه ای به دفتر رهبر انقلاب مشکلات و دغدغه های سیاسی ، دینی ، اقتصادی و . . . جامعه اهل سنت را یادآوری کرده و نکاتی را متذکر شده بود که اینگونه اقدامات باعث نگرانی اهل سنت ایران شده و خواستار پایان دادن به اینگونه مشکلات شده است. همچنین خواسته بود حقوق شهروندی اهل سنت و اصل ۱۲ قانون اساسی رعایت شود.

اما شخصی بنام بهرام جرجانی اقدامات دلسوزانه و خیرخواهانه مولوی عبدالحمید را زیر سئوال برده و به نقد گفته های ایشان پرداخته است. لازم است در اینجا نکاتی یادآوری شود که انتقادات ایشان به خواسته های مولوی عبدالحمید چندان وارد نیست.

یکم : ایشان در ابتدای سخنانش گفته است : ” اظهارات و اقدامات ایشان با فضا سازی رسانه ای دستاویزی برای دشمنان و معاندین فراهم کرده است  ”

پاسخ: باید قبول کرد همه ی کشورها دشمن دارند. هیچ کشوری نیست که دوست و دشمن نداشته باشد. اگر به خاطر سوء استفاده ی دشمن عیبها و ایرادها گفته نشود جامعه به انحطاط و عقب ماندگی خواهد گرایید. هیچکس از آن سود نخواهد برد. در عین حال ما دنباله رو دشمن شده و استقلال و تصمیم گیری درست را به خاطر ترس ازسوء استفاده ی دشمن از دست خواهیم داد.

دوم : همچنین فرموده اند: ” مشکلات از راههای درست و اصولی گفته شود ”

پاسخ : بفرمایید آن راه اصولی و درست چیست که مولوی عبدالحمید رعایت نکرده است؟ مگر غیر از نوشتن و گفتن و سخنرانی و مصاحبه و نامه نگاری و نقد و انتقاد که همگی راه مسالمت آمیز شناخته می شوند راه دیگر هم وجود دارد؟ اگر دارد ما را هم آگاه بفرمایید.

سوم : ایشان نوشته اند : ” مگر برای پاسداری از خاک وطن غیر از مناطق مرزی و سایر مناطق ایران مانند تهران و قم و اصفهان و شیراز و اراک … شهید نداده اند که برای جبران کمبودها آنرا مطرح کرده اند ”

پاسخ : مگر مشکلات و محرومیت استانهای تهران و قم و اصفهان و شیراز و اراک با سیستان و بلوچستان و کردستان قابل مقایسه است؟ امکانات استان تهران کجا؟ استان سیستان و بلوچستان کجا؟ توسعه ی استان قم کجا؟ توسعه استان کردستان کجا؟ آیا خبر داری شهر قم چقدر بودجه های مذهبی و فرهنگی می گیرد؟ قم پایتخت کامپیوتر ایران شناخته می شود. برو ببین زاهدان مذهبی ترین شهر ایران چقدر کامپیوتر دارد؟

چهارم : بهرام جرجانی مرقوم نموده اند: ” نباید انتخاب نمایندگان مجلس و سفیر و معاونین استاندار و مدیران کل و فرمانداران و رؤسای ادارات و شهرداران اهل سنت نادیده گرفته شود ”

پاسخ : نمایندگان مجلس همه جای ایران با رای مردم انتخاب می شوند. شهردار هم با رای شورای شهر انتخاب می شود و شورای شهر هم با رای مردم همان شهر انتخاب می شوند که چندان منتی ندارد. اما بفرمایید ما چند تا سفیر اهل سنت و استاندار و معاون وزیر و مدیر کل اهل سنت داریم؟ فکر نکنم همگی از انگشتان دو دست تجاوز کند. این در حالی است که بنا به آمار غیر رسمی ۲۵ درصد جمعیت کشور را اهل سنت تشکیل می دهند. آیا وضعیت کابینه دولت هیچ شباهتی به ترکیب جمعیت ایران دارد؟ البته منظور من این نیست که اهل سنت مسئولیت بگیرند مشکلات حل می شود. نه. فقط تبعیضها را یاد آوری می کنم. اصل لیاقت و شایستگی و توانمندی است. صرف نظر از دین و مذهب و عقاید.

پنجم ایشان در پایان یادآور شده اند : ” با وجود علمای و روحانیون بزرگی در منطقه ترکمن صحرا یا سایر نقاط، رهبری اهل سنت را از چه راهی منتسب به خود دانسته اید”

پاسخ : هر کس مطالبات اهل سنت را مدام در تریبونها و رسانه ها مطرح کند و برای تحقق آن مبارزه مسالمت آمیز کند می تواند رهبری اهل سنت را در اختیار بگیرد. آیا ما در میان روحانیون خود کسی مانند مولوی عبدالحمید را داریم که مرتب به حکومت نامه بنویسد و اعتراض بکند؟ تعداد روحانیون سیاسی ما بسیار بسیار کمتر از روحانیون بلوچ است. از این لحاظ ما از آنها عقب هستیم. استقلال و شجاعت و شهامت و صراحت روحانیون آنها هم از روحانیون ما بیشتر است. ما باید این واقعیت را قبول کنیم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا