مطالب ویژه

تأملی بر عملکرد رئیس فدراسیون سوارکاری ایران

پایگاه خبری اولکامیز – عملکرد ضعیف و سئوال برانگیز مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری کشور در طول این سالها با انتقادات و اعتراض های فراوانی همراه بوده تا اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جایگاه نظارتی خود استفاده نموده و در اواخر فروردین امسال با تقاضاى تحقیق و تفحص از عملکرد فدراسیون سوارکاری در کمیسیون فرهنگى مجلس موافقت کردند و بدینگونه بارقه ی امید در دل دوستداران و فعالین صنعت اسب و اسبدوانی کشور پدید آمد.

خبرگزاری صدا و سیما در این باره نوشت: « بیش از ۵۰ نماینده مجلس طرحی را بعنوان تحقیق و تفحص از فدراسیون سوارکاری درخواست کردند که در هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد، و پس از بررسی‌های لازم در کمیته ورزش و جوانان این طرح در کمیسیون مطرح شد و اعضا به اتفاق آراء به درخواست تحقیق و تفحص رای دادند محور‌های تحقیق و تفحص نمایندگان  بحث واردات اسب، میکرو چیپ‌گذاری‌ها، تغییر تبارشناسی و هویت اسب‌ها و مباحثی که به صورت متعدد و گزارشاتی که در حوزه‌های مالی در فدراسیون به مجلس ارائه شده را شامل می‌شود. »

راستینه نماینده مجلس در گفتگو با مهر اعلام کرد: « واردات اسب و عدم رعایت حقوق مالکان، موضوعات مربوط به میکرو جیپ گذاری ها، گزارشات متعارض در خصوص نتایج آزمایش های دوپینگ، عملکرد آزمایشگاه های مربوطه و … از محورهای تحقیق و تفحص از فدراسیون سوارکاری می باشد. »

در سال ۱۳۹۷ در دوره ریاست خلیلی از حضور امیدوار کننده دکتر عبدالجلیل غیادی یکی از چهره های موثر و خدوم صنعت اسب کشور از کاندیداتوری ریاست فدراسیون سوارکاری کشور ممانعت گردید. هر چند که نام وی به عنوان یکی از نامزدهای ریاست، اعلام شده بود ولی در دقایق آخر از ورودش در مجمع جلوگیری شد در حالیکه نه انصراف داده و نه صلاحیتش رد شده بود و این رویداد تلخ در تاریخ اسبدوانی کشور ثبت و ضبط گردید.

بی تردید اگر ریاست فدراسیون سوارکاری کشور به افرادی شایسته و دلسوز همجون دکتر غیادی می رسید چه بسا که با توانمندی و درایت مثال زدنی اش می توانست نقطه عطفی برای فدراسیون باشد ولی افسوس که در این سرزمین نخبگان قدر نمی بینند و بر صدر نمی نشینند و در حاشیه می مانند.

در غیاب دکتر غیادی، بخت و اقبال با خلیلی همراه بود که توانست بر کرسی ریاست فدراسیون سوارکاری تکیه بزند ولی فرصت را مغتنم نشمرد و در دوران مدیریتش عملکرد قابل قبولی  به یادگار نگذاشت.

اکنون انتخاباتی دیگر در راه است و او می خواهد بار دیگر بر ریاست فدراسیون تکیه بزند ولی غافل از این نکته که بخاطر عمکلرد نه چندان موفقش این بار پایه های صدارتش سست و شکننده شده است.

اینک عملکرد هشت ساله ی ریاست فدراسیون سوارکاری کشور پیش روی ماست. کارنامه ای گشوده به روی همگان که نقدهایی بر آن وارد است به گونه ای که بارها توسط منتقدان، صاحبنظران، اهالی رسانه و عاشقان اسب عملکرد وی مورد کنکاش و بررسی دقیق قرار گرفته است. در این نوشتار به برخی از کاستی های رئیس فدراسیون سوارکاری کشور اشاره می شود به قول شاعر، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل:

یکم – در سال ۹۷ فایل صوتی از رئیس سوارکاری کشور در فضای مجازی منتشر شد که در آن به قوم نجیب ترکمن که از سرمایه های واقعی اسب و سوارکاری به شمار می روند توهین کرده بود. به دنبال این اظهارات جنجالی ترکمن‌های ایرانی خواستار برخورد صریح و عذرخواهی این مقام مسئول شدند به طوری که نماینده وقت آقای شهرام غراوی از خلیلی به شدت انتقاد کرد و خواستارعذرخواهی او شد.  قرجه طیار دیگر نماینده ترکمن مجلس دهم نیز خواستار برکناری وی شد.

دوم – سعی در ایجاد اختلاف بین هیئت های شهرستانی استان گلستان و بهره برداری از دو دستگی آنها

سوم – عدم شفافیت در مقوله دوپینگ اعم از نمونه گیری و عدم استفاده از ظروف استاندارد و مشخص نبودن تعداد نمونه های ارسالی از کل نمونه های اخذ شده به آزمایشگاه و همچنین مشخص نبودن صورتحساب آزمایشگاه

چهارم- فساد در کمیته دوپینگ فدراسیون و‌ تعویض نمونه ها که به تازگی رئیس کمیته دوپینگ بخاطر جابجایی نمونه های اشخاص و افراد خاص در کمیته انضباطی خود فدراسیون محکوم گردید

پنجم – ایجاد کمیته هندیکاپری که خود باعث بوجود آمدن فساد و رانت برای عده ای خاص گردیده است

ششم – دخالت در اجرای کورس توسط هیئت های شهرستانی به بهانه ی کورس ملی

هفتم – عدم تحمل مخالفان و منتقدین و تحمیل هزینه سنگین به بهانه میکروچیپ گذاری به مالکین در صورتی که قیمت جهانی آن ۲ دلار است ولی از راس اسب مبلغی اخد میگردد.

هشتم – کوچکترین اراده ای در حراست و ‌بازرسی وزارت ورزش جهت پیگیری تخلفات نامبرده وجود ندارد با توجه به اینکه طی سالیان اخیر صدها مورد طومار و نامه اعتراضی به وزارت ورزش ارسال گردید.

نهم – خارج کردن ارز از کشور در شرایط بحرانی تحریمی به بهانه تست دوپینگ در صورتی که کورس های ما در رده چهلم دنیا هم نیست

دهم – دخالت در عزل و نصب های رؤسای هیات های شهرستانی و ایجاد حاشیه های متعدد در فضای سوارکاری استان و تلاش در جهت تصاحب و در اختیار گرفتن مجموعه های سوارکاری استان و برگزاری کورس و کسب درآمدهای آن.

یازدهم – تضعیف و ناکارآمد کردن هیات های قانونی سوارکاری شهرستان ها و  مداخله در اجرا و نظارت و مجبور نمودن هیات های شهرستانی به واریز کلیه درآمدها به حساب فدراسیون و برگشت دوباره وجوه پس از کسورات سلیقه ای

دوازدهم – سخن آخر اینکه فدراسیون سوارکاری کشور و صنعت اسب ایران نیازمند به  خون تازه ای دارد که بتواند با بالندگی و پویایی به حرکت مستمر خود ادامه دهد برای این هدف، مردانی مدیر، متعهد و توانمند با سوابق اجرایی درخشان باید زمام امور را به دست بگیرند تا  چرخ های کهنه و فرسوده این صنعت را تعمیر و اصلاح و ترمیم نموده و با شتاب بیشتری به پیش ببرند و در جهت رشد و رونق سوارکاری گامهای جدی  بردارند. چنین باد

لطیف ایزدی ، خبرنگار

ترکمن صحرا، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا