یادداشت

بی تفاوت نباشیم

پایگاه خبری اولکامیز – انتخابات مجلس دوازدهم در گنبد به مرحله دوم رسید. از زوایای مختلفی می توان به این رویداد سیاسی نگاه کرد.

حدودا نزدیک به نیمی از واجدان شرایط حضور در انتخابات ،بنا به هر دلیلی در انتخابات مشارکت نکرده اند!!

این موضوع جای کنکاش و بازنگری در ایجاد جاذبه‌های حضور در انتخابات را دارد. در مقایسه با استانها و شهرستانهای دیگر ،وضعیت شهرستان گنبد بد نیست ولی برای افزودن غنای کیفی و کمی انتخابات ،باید تلاش شود تا آن جماعتی در پای صندوق رای حاضر نشدند، به شرکت در رای گیری راغب شوند.

به عزیزانی که در انتخابات مشارکت نکرده اند باید تبیین و تشریح شود که انتخاب فلان شخص به معنای پایان مشکلات و رفع دشواری های مبتلا به جامعه نیست ،بلکه باید وظایف ذاتی و اصلی نمایندگی مجلس ،بیان شود و باید دانسته شود که با رای ندادن چیزی به دست نمی آید بلکه به مرور دچار خودتحریمی ،خودسانسوری و خود کم بینی میشویم و فضای تاخت و تاز ،افراطیون و منحرفین از آرمانهای انقلاب و نظام و رهبری و شهیدان فراهم میشود.

برای اداره ی کشور سازمانها و ادارات و نهادهای مختلفی تشکیل شده است قوه ی قضایی، مجریه و قانونگذاری ،سازمان های بازرسی کل کشور ، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه،بانک مرکزی ،نهاد ریاست جمهور و وووو،منظور از ذکر نام این نهادها، یادآوری این موضوع است که اداره ی کشور وسیع، پرجمعیت و دارای اقلیم و اقوام متنوع، مثل ایران به راحتی امکانپذیر نیست و این مهم  با یک ارگان و یا یک شخص ،حاصل نمیشود و کارگروهی و خرد جمعی همه ی آحاد ملت و دولت و نظام باید پای کار باشند تا سیستم ،درست عمل کند و این موضوع باید سرلوحه و منشور اخلاقی و اجتماعی همه ی ما از صدر تا ذیل، از صف تا ستاد و از پایتخت تا دهات باشد.

باید باور داشته باشیم که ؛ «همه ی ما در یک کشتی نشسته ایم.» پس بی تفاوت نباشیم

نگارنده ؛محمدآلق

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وقتی که مردم دچار بی‌انگیزگی هستند، هر چقدر هم تبلیغات انجام شود، نمی‌توان تاثیر معناداری در میزان مشارکت ایجاد کرد. این در حالی است که تصور عده‌ای بر این است که بدون داشتن زمینه‌های اجتماعی و بدون علایق، انگیزه‌ها و انگیزش‌ها در میان مردم می‌توانند تنور انتخابات را گرم و در فرایند آن تاثیر قابل‌توجهی ایجاد کنند؛ اما این تصور نه فقط در موضوع انتخابات بلکه در هیچ زمینه‌ای، تصور درستی نیست. به بیانی دیگر اینکه فکر کنیم که پروپاگاندا و رسانه‌ها می‌توانند نقش تعیین‌کننده و همه‌جانبه داشته باشند، تصور صحیحی نیست چراکه باید بسترهای اجتماعی وجود داشته باشد. حتی نقش شخصیت‌ها در جلب حمایت مردم برای یک انتخابات مستلزم میزان اعتماد جامعه به آن‌هاست.
    در کشورهای دموکراتیک انتخابات یک پایه‌های اصلی دارد که در نهادهای مدنی و احزاب جایگاه پیدا کرده و آن‌ها تعیین کننده هستند. اما در کشور ما متاسفانه چنین چیزی نیست. به طور کلی در کشور ما انتخابات در هر نوعش با بنیان‌های اصلی خود قطع ارتباط کرده است. بنابراین حتی بعد از انتخابات هم شما نمی‌توانید کسی را زیر سوال ببرید، نمی‌توانید حتی کسی را که به آن رای دادید را پاسخگو کنید….
    بنا به گفته پژوهشگران اجتماعی: ” این مهم را باید در نظر بگیریم با چینشی که در کاندیداها ایجاد شده مردم می‌دانند اگر انتخابات با مشارکت و اقبال گسترده مواجه شود نیز منتخبین کاری از دستشان برنمی‌آید و روند متناسب با دلخواه آن‌ها پیش نخواهد رفت. تقریبا می‌توان گفت، از دوره مجلس ششم به بعد، حاکمیت تصمیم خود را گرفته است که در تایید صلاحیت‌ها به نحوی عمل کند که هر تعدادی هم آمدند، نتوانند تغییر مهمی در تحولات کشور ایجاد کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا