اخبار

رییس اداره فرش صمت گلستان: جشنواره “گِره زرین” گلستان موجب حفظ صنعت فرش و رونق تولید می‌شود

پایگاه خبری اولکامیز – رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، حفظ صنعت فرش منطقه، جذب بیشتر حمایت دستگاه ها در رفع مسائل و مشکلات فرارو، ایجاد انگیزه و رقابت و رونق تولید را از اهداف برگزاری جشنواره “گِره زرین” در این استان برشمرد.

سیده الهام حسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود  این جشنواره در دوازدهم تیر در گرگان برگزار و ۷۰ هنرمند صنعت فرش منطقه در این رویداد فرهنگی رقابت  می کنند.

وی اظهارداشت:  امسال این جشنواره پس از چند سال وقفه در سه رشته بافت، رفو و طراحی برگزار می شود و نفرات برتر آن پس از داوری طی مراسمی، معرفی خواهند شد.
حسینی خاطرنشان کرد: در معرفی نفرات برتر جشنواره گِره زرین، چهار نفر در حوزه بافت، ۲ نفر در حوزه رفو و یک نفر در حوزه طراحی به عنوان نفرات برتر انتخاب خواهند شد.
این جشنواره استانی در سال های ۹۵ و ۹۷ با حضور فعالان صنعت فرش در رشته های بافت، طراحی، رفو ، رنگرزی و مرمت فرش دستبافت برگزار شد.

جشنواره "گِره زرین" گلستان موجب حفظ صنعت فرش و رونق تولید می‌شود

وی  پیگیری طرح خرید فرش دستباف برای کارکنان، جذب اعتبار برای برگزاری دوره های آموزشی، جذب تسهیلات ارزان قیمت برای بافندگان و تامین مواد اولیه موردنیاز را از جمله برنامه های مهم این اداره برای رونق صنعت فرش دستباف استان در سال جاری برشمرد.

حسینی یادآور شد: بافندگان فرش دستباف این استان پارسال ۵۷ هزار و ۱۱۲ متر مربع به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال فرش، تابلو فرش و گبه (زیرانداز) تولید کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل هشت درصد بیشتر است.

به گزارش ایرنا، تعداد زیاد بافندگان و واحدهای تولیدی، فعالیت شرکت های تعاونی فرش دستباف، وجود ظرفیت‌های مناسب نظیر تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و تنوع طرح و رنگ و نوع (فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم، گبه و طرح‌های خاص) از جمله نقاط قوت و فرصت های صنعت فرش دستبافت استان گلستان است.
مطابق گزارش اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، در این استان ۳۸ هزار نفر دارای کارت بافندگی وجود دارد که بیشتر بافندگان از قوم ترکمن هستند.
گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال ایران و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت این استان از اقوام مختلف همچون فارس، کتولی، ترکمن ، سیستانی و دیگر قومیت ها هستند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا