اخبار

لحظه‌شماری اسکله بندرترکمن برای بازگشت مسافران

پایگاه خبری اولکامیز – اسکله بندرترکمن یکی از قدیمی‌ترین باراندازهای شمال کشور است که به‌دلیل پسروی آب و انباشت گل و لای از سه دهه قبل تاکنون به حال خود رها شده و در شرف تعطیلی و فراموشی قرار داشت اما اقدام ضربتی دولت سیزدهم در اجرای طرح‌های احیا و نجات، این لنگرگاه پرطرفدار را به تماشای روزهای خوش و مملو از مسافر امیدوار کرده است.

به گزارش ایرنا، بندرترکمن جزو نخستین شهرهای دارای راه آهن ایران است که در سده‌های گذشته از طریق کشتیرانی با کشورهای همسایه دریای خزر مراوده تجاری داشت.

این شهر در گذشته سه اسکله مهم داشت که اکنون یکی از آن ها باقی مانده و از زیر ساخت‌هایی مانند دسترسی به راه آهن و گمرک و مخازن تخلیه بار برخوردار است.

احیای اسکله این بندر معروف در دریای خزر با دستور رییس جمهور در جریان سفر استانی به گلستان با برداشت لای از حوضچه اسکله و اجرای طرح لایروبی و نجات خلیج گرگان آغاز شد.

به گفته مسوولان بنادر و دریانوردی گلستان، احیای اسکله بندرترکمن در آینده نزدیک نقش به سزایی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه‌های گردشگری و حمل و نقل برای ساکنان آن و رونق اقتصادی استان گلستان فراهم خواهد داشت.

شهر بندرترکمن که بیشتر ساکنان آن را قوم ترکمن اهل سنت تشکیل می دهد، در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر گرگان مرکز استان گلستان واقع شده و از قطب‌های گردشگر پذیر ساحلی در این استان شمالی به شمار می‌رود.

لحظه‌شماری اسکله بندرترکمن برای بازگشت مسافران

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در این ارتباط گفت: لایروبی حوضچه اسکله بندرترکمن پس از بازدید استاندار در روز هفتم فروردین ماه سال جاری و تاکید بر پیگیری در انجام لایروبی آن و استفاده از ظرفیت رها شده، به مرحله اجرا درآمده است.

نورالله عباسی به خبرنگار ایرنا افزود: لایروبی حوضچه بندرترکمن از محل اعتبارات قرارداد نجات خلیج گرگان در دست اجرا است.

وی ادامه داد: اکنون این طرح که توسط قرارگاه خاتم الانبیا در دست اجرا بوده، دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

به گفته وی برداشت لایروبی باقی مانده در حوضچه اسکله بندرترکمن تا قبل از اجرایی شدن سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان، پایان یافته و آماده بهره‌برداری رسمی خواهد شد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان بیان کرد: رونق گردشگری دریایی در بندرترکمن یکی از مزایای احیای این حوضچه است به طوری که ظرفیت جابجایی ۲۰۰ هزار نفر گردشگری را به مقصد «آشوراده» فراهم خواهد کرد.

وی افزود: با تکمیل لایروبی و با توجه به ظرفیت‌هایی مانند مخازن و دسترسی آسان به راه‌آهن سراسری، این اسکله می‌تواند محل جابجایی کالا با گمرک اینچه برون و بنادر آکتایو در قزاقستان و حتی بندر ترکمن باشی در ترکمنستان شود.

لحظه‌شماری اسکله بندرترکمن برای بازگشت مسافران
عملیات لایروبی خلیج گرگان

استاندار گلستان هم معتقد است: لایروبی اسکله بندرترکمن ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های گردشگری ساحلی است.

علی‌محمد زنگانه ادامه داد: اتمام طرح لایروبی خلیج گرگان به رونق اقتصادی و کسب و کار ساکنان مناطق پیرامونی و افزایش درآمد آنان منجر خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد با به‌جریان افتادن آب در خلیج گرگان، پای گردشگران بیش از گذشته در منطقه باز شود و درآمد حاصل از آن گلستان را برخوردار کند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا