مطالب ویژه

معلم کلاله ای نفر اول تک نوازی دوتار کشور شد

موسیقی سنتی ترکمن لهو و لعب نیست

پایگاه خبری اولکامیز – شایان حق شناس، خبرنگار: هفته گذشته عبدالحمید بسطام زاده معلم هنرمند کلاله ای در جشنواره کشوری معلمان هنرمند که در شیرار برگزار گردید در رشته هنرهای آوایی و تک نوازی نفر اول مسابقات را کسب کرد. وی ۴۳ سال دارد و با  دنیای شیرین و پر رمز و راز ساز و دوتار از  کودکی عجین شده  است.

بسطام زاده در گفتگو با اولکامیز در باره فعالیت هنری خود گفت : تقریبا بیش از ۱۲ سال است که دوتار کار میکنم. استاد بنده دکتر مجید تکه یکی از اساتید بنام ترکمن صحرا می باشند که زبان زد عام و خاص می باشند. اگر بخواهم گرایش و علاقه ام را و چگونگی شروعم را بگویم در واقع باید برگردم به دوران کودکی که به دوتار و موسیقی ترکمن علاقه داشتم و در نشست های دوستانه و مجالس عروسی وقتی می دیدم که باخشی های ترکمن از تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم قوم ترکمن میگویند بیشتر علاقمند شدم همانطور که می دانید ریشه موسیقی ترکمن براساس متون تاریخی و روایت ها به شش هزارسال قبل برمیگردد و تنها موسیقی در جهان هست که آلات موسیقی دیگر ملت ها در آن راه نیافته و اصالت خودش را حفظ کرده است.

این معلم هنرمند کلاله ای اطهار داشت: به طور کلی موسیقی ترکمن آینه تمام نمای فرهنگ و تاریخ قوم ستمدیده ترکمن است. به خاطر همین می گویم قوم ستمدیده، چون در طول تاریخ آماج تاخت و تازهای فراوان از جانب حاکمان و فرمانروایان ستمگر بوده است. موسیقی سنتی ترکمن لهو و و لعب نیست بلکه رخدادها و زندگی حماسه بار قوم ترکمن را به تصویر می کشد. دوستان و عزیزانی که علاقمند به دوتار هستند می توانند از کلاسهایی که در فرهنگ و ارشاد برگزار میشود یا از اساتیدی که آموزش دوتار می دهند استفاده کنند.

وی تصریح کرد: توصیه بنده به جوانان ترکمن این است که با فرهنگ و تاریخ و آداب رسوم شان بیشتر آشنا شوند و بیشتر مطالعه کنند و ببینند که چه گذشته و تاریخ و اصالتی دارند. ببینند که نسل گذشته شان چه حکومت هایی تشکیل دادند و مبارزه و مجادله شان به خاطر نفس شان بلکه برای رضای الهی و برقراری عدالت و مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم بوده است.

حمید بسظام زاده که حفظ سنت دیرینه اجدادش را یکی از رسالت های خود می داند سخنانش را اینگونه به پایان رساند: امیدوارم روز به روز شاهد گرایش بیشتر جوانان به سمت آداب و رسوم ترکمن و دوتار باشیم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا