اخبار

ناخوشی راه‌های گنبد با وجود افزایش ۲ برابری اعتبار؛ امان از جاده‌های نامهربان

پایگاه خبری اولکامیز – گنبدکاووس درحوزه زیرساخت‌های جاده‌ای با کمبودهای اساسی مواجه است و به اعتقاد کارشناسان «کم عرض بودن، نداشتن شانه خاکی، کمبود تابلو و علائم ایمنی و آسفالت نامناسب» از مهمترین مشکلات هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه‌های ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان مرزی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وضعیت نامناسب و عقب ماندگی‌های زیرساختی شبکه راه‌های ارتباطی گنبدکاووس که با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت بزرگترین و با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان به شمار می‌رود، سبب شده تا علاوه بر وقوع برخی حوادث ناگوار رانندگی، نارضایتی عمومی مردم، مسافران و رانندگان عبوری نیز افزایش یابد.

به اعتقاد کارشناسان، رشد جمعیت و افزایش روز افزون خودروها طی چند دهه گذشته، کشاورزی‌بودن و نیز وجود گمرگ مرزی و عبور کامیون و تریلی‌های ترانزیت از یک سو و کم توجهی به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای از سوی دیگر سبب شده تا وضعیت جاده‌های شهرستان گنبدکاووس چندان مساعد نباشد.

اگرچه در ۲ سال‌ گذشته و با اهتمام دولت سیزدهم اعتبارات عمرانی حوزه نگهداری و بهسازی جاده‌های گنبدکاووس حدود ۲ برابر شده اما افزایش بی رویه و چندین برابری قیمت کالاها، اقلام مورد نیاز و دستمزدها درحوزه عمرانی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبب شده تا عقب ماندگی‌ این بخش به قوت خود باقی بماند.

به گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس این شهرستان هزار و ۲۰۸ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی دارد که معادل یک پنجم طول راه‌های استان گلستان است.

موسی اونق افزود: از مجموع طول راه‌های گنبدکاووس ۲۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی دو خطه، ۶۷۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۵۵ کیلومتر راه روستایی شنی و ۱۱۳ کیلومتر راه خاکی است.

وی اضافه کرد: راه سه روستای «ماسان کوب، قربان قلیچ چشمه و پشه لر» شنی است که برای هر کیلومتر آسفالت جاده این سه روستا با فهرست بهای امسال به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

اونق ادامه داد: برای تکمیل هر کیلومتر شبکه ارتباطی راه‌های روستایی گنبدکاووس و زیرسازی و آسفالت ۱۱۳ کیلومتر جاده خاکی فعلی که در اولویت دوم قرار دارد، ۵۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

به گفته وی، ۱۱۳ کیلومتر جاده خاکی فعلی از نوع جاده‌های فرعی و بین «آی تمر با کلاله»، «پشه لر با ماسان کوب» و «آق بند و دماغ» واقع هستند.

ناخوشی راه‌های گنبدکاووس با وجود افزایش ۲ برابری اعتبار؛ امان از جاده‌های نامهربان
وضعیت یکی از جاده‌های روستایی گنبدکاووس

عمر جاده‌های روستایی گنبدکاووس بالای ۵۰ سال است

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه عمر بیشتر جاده‌های این شهرستان بویژه در مناطق روستایی بالای ۵۰ سال است، بیان کرد: حداقل ۳۰ درصد از ۶۷۰ کیلومتر جاده‌های این بخش نیاز به روکش آسفالت دارند.

اونق افزود: هزینه هر کیلومتر روکش آسفالت ۳۰ میلیارد ریال است که تحقق آن به تخصیص اعتبارات ویژه از منابع ملی و استانی به گنبدکاووس نیاز دارد.

وی همچنین کم عرض بودن برخی راه‌های اصلی گنبدکاووس را از دیگر معضلات این شهرستان دانست و اضافه کرد: کم عرض بودن به معنای غیر استاندارد بودن راه نیست بلکه به سبب رشد جمعیت و افزایش خودروها، جاده‌ها باید تعریض شوند.

اونق ادامه داد: هم اکنون جاده گنبد- کلاله که از پرتردد ترین محورهای اصلی این شهرستان است نیاز شدید به تعریض و احداث یک دهنه پُل روی رودخانه «اوغان» در محدود روستای «بایلر» دارد.

رییس اداره راهداری گنبدکاووس تصریح کرد: از ۳۵ کیلومتر طول این جاده که نیاز به تعریض دارد، ۱۵ کیلومتر آن به همراه پُل مورد نیاز در حوزه این شهرستان واقع است.

به گفته وی، برای ساخت پل بایلر ۶۲۰ میلیارد ریال تصویب شده که فعلا ۱۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و بزودی عملیات اجرایی آن توسط پیمانکار شروع می‌شود.

اونق، تعریض ۲۰ کیلومتر جاده مرزی گنبد- اینچه‌برون (تا روستای چپرقویمه)، تعریض ۳۵ کیلومتر جاده گنبد- آق قلا که ۱۰ کیلومتر آن انجام شده و تعریض هفت کیلومتر جاده گنبد- سلطانعلی (سه راهی ساری بخش) را از دیگر نیازهای زیرساختی حوزه راه‌های ارتباطی این شهرستان برشمرد.

احداث شانه خاکی مهمترین نیاز جاده‌های اصلی و روستایی گنبدکاووس

رییس اداره راهداری گنبدکاووس، نداشتن شانه خاکی را عمده مشکل جاده‌های اصلی و روستایی این شهرستان ذکر کرد و گفت: جاده گنبد- مراوه‌تپه به طول ۱۵۵ کیلومتر، محور گنبد- «بی بی شیروان» به طول ۳۵ کیلومتر و جاده گنبد- سلطانعلی به طول ۱۵ کیلومتر فاقد شانه خاکی هستند.

وی، نبود شانه خاکی را از دلائل اصلی کاهش ایمنی و تخریب جاده، افزایش استرس رانندگان یا کاهش ایمنی بصری رانندگان و در نهایت وقوع سوانح رانندگی دانست و افزود: برای ایجاد هر کیلومتر شانه خاکی در ۲ طرف جاده حداقل به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ناخوشی راه‌های گنبدکاووس با وجود افزایش ۲ برابری اعتبار؛ امان از جاده‌های نامهربان
عکس آرشیوی از نبود شانه خاکی در جاده

اونق همچنین اضافه کرد: کمبود علائم ایمنی و تابلوهای رانندگی در جاده‌های گنبدکاووس از دیگر معضلات زیرساختی حوزه راه‌های این شهرستان است که بخشی از علائم نصب شده توسط افراد بزهکار در سال‌های اخیر سرقت شدند.

وی، اصلاح و بهسازی ۲۰ دهنه ابنیه و پل مقیاس کوچک و قدیمی در جاده‌های اصلی و روستایی را از دیگر نیازهای گنبدکاووس دانست و ادامه داد: برای رفع این معضل هم در مجموع به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

اعتبارات تخصیصی حوزه راهداری خوب اما کافی نیست

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس همچنین از رشد حدود ۲ برابر اعتبارات عمرانی و نگهداری حوزه راه‌های این شهرستان در ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۱ در مجموع هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال و در سال گذشته هم حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان برای این اداره مصوب شد که بالای ۷۰ درصد آن تخصیص یافت.

اونق افزود: عقب ماندگی زیرساختی حوزه راه‌های گنبدکاووس طی چند دهه گذشته و به دلائل مختلف از یک سو و افزایش بی رویه و چندین برابری قیمت کالاها و اقلام، هزینه‌ها و دستمزدها طی پنج سال اخیر سبب شده تا اعتبارات تخصیصی فعلی جوابگوی جبران عقب ماندگی‌های زیرساختی این شهرستان نباشد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال هزینه هر کیلومتر روکش آسفالت از ۸۰۰ میلیون ریال در پنج سال قبل اکنون به ۳۰ میلیارد ریال و یا هزینه خط کشی وسط جاده از کیلومتری ۱۰ میلیون ریال به ۲۷۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

اونق، تخصیص اعتبارات ویژه ملی و استانی را تنها راهکار جبران عقب ماندگی‌های زیرساختی راه‌های گنبدکاووس دانست و بیان کرد: مطابق استانداردهای موجود باید هر ساله ۲۰ درصد ارزش جاده‌ها، صرف نگهداری و بهسازی آنها شود.

اعتبارات راهداری گنبدکاووس حداقل باید سه برابر شود

رییس اداره راهداری گنبدکاووس ادامه داد: ارزش جاده‌های فعلی این شهرستان حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال است که بطور میانگین باید سالانه حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری و بهسازی راه‌های این شهرستان اختصاص یابد.

وی افزود: باتوجه به برخی مشکلات اقتصادی و مالی کشور، تخصیص کامل این مبالغ سخت است اما جبران عقب ماندگی‌های زیرساختی حوزه راه‌های گنبدکاووس حداقل به یک سوم این میزان اعتبار در سال نیاز دارد.

اونق به تخریب یک کیلومتر از جاده گنبد- داشلی‌برون براثر بارش باران خردادماه سال قبل نیز اشاره کرد و گفت: ترمیم این جاده امکانپذیر نیست اما مطالعات احداث جاده جایگزین قسمت تخریب شده بطول ۲.۵ کیلومتر انجام و فرایند تامین اعتبار آن درحال پیگیری است.

وی همچنین برضرورت فرهنگ سازی برای رعایت بیشتر قوانین و مقررات رانندگی از سوی رسانه‌های ارتباط جمعی تاکید کرد و گفت: نقش عوامل انسانی در بروز سوانح رانندگی بالای ۷۰ درصد است که با اصلاح آن شمار این حوادث کاهش خواهد یافت.

یک پنجم اعتبارات راهداری گلستان به گنبدکاووس اختصاص یابد

فرماندار گنبدکاووس هم با تایید عقب ماندگی‌های زیرساختی حوزه راه‌های این شهرستان مرزی از مسوولان راهداری و حمل و نقل استان گلستان خواست تا سهم اعتبارات گنبدکاووس را متناسب با جمعیت و وسعت جاده‌های آن افزایش دهند.

مهدی دهرویه افزود: یک پنجم طول راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان گلستان در گنبدکاووس واقع است و می‌طلبد تا حداقل به همین میزان اعتبار به این شهرستان اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: تخصیص اعتبارات متناسب با ظرفیت‌ها و شاخص‌های این شهرستان دربخش‌های گوناگون باید مورد اهتمام دستگاه‌های متولی در استان یا وزارتخانه متبوع قرار گیرد.

دهرویه ادامه داد: عدالت محوری و توجه به مناطق کمترتوسعه یافته از شاخص‌های دولت انقلابی و مردمی سیزدهم است و انتظار مردم گنبدکاووس هم توجه بیشتر به این شهرستان برای جبران عقب ماندگی‌های زیرساختی باقی مانده از دولت‌های قبل بالاخص در حوزه راه‌های ارتباطی است.

ناخوشی راه‌های گنبدکاووس با وجود افزایش ۲ برابری اعتبار؛ امان از جاده‌های نامهربان
عکس آرشیوی از واژگونی خودرو براثر نبود شانه خاکی جاده

۵۷ جان باخته سوانح رانندگی گنبدکاووس در ۲ سال

رییس پلیس راه گنبدکاووس – مراوه‌تپه هم ۲۰ فروردین ماه جاری هم در جلسه شورای ترافیک گنبدکاووس گفت: فقط در حوزه این پلیس راه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۰ نفر، درسال قبل ۲۲ نفر و در تعطیلات نوروز امسال هم پنج نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

صادق رجنی افزود: بیشتر جان باختگان سوانح رانندگی حوزه پلیس راه گنبد – مراوه‌تپه افراد بومی هستند که بخشی از آنان به سبب کم توجهی به قوانین و مقررات و بخشی هم به سبب نواقص جاده‌ای جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: کم عرض بودن، نداشتن شانه خاکی، کمبود علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نامناسب بودن وضعیت آسفالت جاده و خط کشی آن از مهمترین نواقص زیرساختی جاده‌های گنبدکاووس بویژه در نواحی شمالی این شهرستان است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا