مطالب ویژه

نقدی بر آمار غلط جمعیتی « ایرنای گلستان»

آمار جمعیتی استان چرا به تفکیک اقوام  و مذاهب منتشر نمی شود؟!

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی* : هفته گذشته سردار بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان  به ایران آمد و با مقامات عالی رتبه ایرانی از رهبر انقلاب تا رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد. امید است که این سفر دستاورد های مثبت برای مردم استان داشته باشد.

این خبر مهم در ایرنا  در سطح کشوری و استانی به صورت گسترده منعکس شد و انصافا پوشش خبری خبرگزاری دولت قابل تقدیر بود. اما بخشی از گزارش ایرنای گلستان که در ذیل به آن اشاره خواهد شد قابل تأمل بود و جای نقد دارد.

نویسنده مطلب ( تفاهم نامه همکاری گلستان و بالکان ترکمنستان / آغازشکوفایی صادرات و ظرفیت های مرزی  ) در ایرنای گلستان در قسمتی از گزارش خود، جمعیت ترکمنها را حدود نیم میلیون نفر اعلام کرده و در بخش پایانی جمعیت استان گلستان را یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نوشته است که البته برخی اوقات این آمار دو میلیون نفر نیز گقته می شود.

اما سخن اصلی راقم این سطور در مورد جمعیت ترکمن های استان گلستان می باشد. سئوال این است ایرنای گلستان که رسانه معتبری است با کدام ادله و استنادات جمعیت ترکمنها را حدود نیم میلیون نفر می داند؟! شایسته است در این باره توضیح داده و مدارک و استنادات خود را ارائه دهند.

اگر آمار ترکمنها بر اساس احتمال و گمانه زنی نوشته شده، چرا این آمار نزدیک به واقعیت نیست و با واقعیت ها فاصله دارد؟

به نظر می رسد که جمعیت ترکمنها خواسته یا ناخواسته تقلیل یافته است.

در دوره اول دولت روحانی استاندار وقت دکتر صادقلو در یک جلسه رسمی که با فعالین سیاسی اجتماعی ترکمن صحرا  داشت در سخنانش آمار جمعیتی ترکمنها را ۳۳ درصد جمعیت استان اعلام کرد که یک سوم جمعیت استان را تشکیل می داد، حال ایرنای گلستان چرا جمعیت ترکمنها را به یک چهارم جمعیت استان تقلیل می دهد؟!

در این باره دیدگاه یکی از صاحب نظران مسائل جمعیتی و جغرافیایی را جویا شدیم، وی که خواست نامش اعلام نشود در پاسخ به اولکامیز گفت: باتوجه به اینکه ترکمنها پرجمعیت ترین قوم ساکن در استان گلستان هستند. تعداد آنها کمتر از ۴۰ درصد  استان گلستان نیست. ترکمن‌های استان گلستان بیش از ۵۰۰ هزار نفر بوده و حداقل ۴۰ درصد جمعیت استان، ترکمن ها هستند.

وی افزود: اما مسئله عجیب عدم اعلام آمار تفکیک جمعیتی اقوام است. چرا بر اساس سرشماری ها اعلام نمی‌کنند؟

از نظر تعداد روستا، گنبد، کلاله ،گرگان و آق قلا بیشترین روستاها را دارند که سه تای آن ترکمن نشین هستند، ضمنا  شهرستان های گمیشان،بندرترکمن، مراوه تپه، آق قلا، گنبد، کلاله، (۶شهرستان) عمدتا ترکمن نشین هستند.

ایرنا چگونه اینگونه آمار می دهد جای سئوال دارد؟

در پایان این نوشتار دو نکته دیگر را یادآور می شوم:

اول اینکه چرا آمار دقیق اقوام در سطح کشوری و استانی و شهرستانی بصورت دقیق اعلام نمی شود؟ آیا جمعیت اقوام محرمانه و جزو اسرار طبقه بندی شده است؟

دوم – بر اساس سخن صاحبنظران دادن آمار صحیح و شفاف توسط دولت ها سبب همگرایی می شود و نقش بی بدیلی در توسعه و پیشرفت جوامع  دارد ولی آمار غلط و کارشناسی نشده سبب بی عدالتی و تبعیض و بی اعتمادی می شود.

سوم- با توجه به کثرت تعداد شهرستانها، شهرها و روستاهای ترکمن نشین، جمعیت ترکمنها، حدود ۴۰ درصد جمعیت استان گلستان (حداقل ۹۰۰ هزار نفر) است.

چهارم – ایرنای گلستان منابع اطلاعاتی جمعیتی خود را مستند منتشر کند و . .  .

*عضو خانه مطبوعات استان گلستان

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا