یادداشت

اصلاح طلبان و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- انتشار مطلب ذیل لزوما به معنای تایید آن توسط سایت اولکامیز نیست بلکه به منظور تضارب آرا و تبادل اندیشه های مختلف صورت می گیرد . اینک تحلیل متفاوت امان محمد خوجملی فعال سیاسی ترکمن صحرا را می خوانید:

از حماسه با شکوه دوم خرداد سال ۱۳۷۶ بیست و چهار سال می گذرد. در این مدت نه چندان کوتاه مردم با شرکت گسترده در انتخابات به امید اصلاح و تغییرات مثبت قانونی و مسالمت آمیز دو بار آقای سید محمدخاتمی و دو بار حسن روحانی را به مقام ریاست جمهوری برگزیدند و یک بار نیز مجلس ششم را به قدرت رساندند. اما خواست به حق و قانونی مردم همیشه با درِ بسته روبرو شد.

ساختار سیاسی در این مدت نه چندان کوتاه نشان داده است اصلاحات و تغییرات قانونی و مسالمت آمیز و صلح جویانه را بر نمی تابد. هرگز به این مفاهیم ارزشمند و کم هزینه روی خوش نشان نداده است. در این مدت هر چه توانسته با روزنامه نگاران و روشنفکران و دگراندیشان و سایر تغییرخواهان برخورد کرده و درصدد بی اعتبار کردن آنها برآمده است.

به نظر می رسد ساختار سیاسی در روش فعلی حکمرانی هیچ عیب و ایرادی نمی بیند تا نیاز به اصلاح و تغییر آن داشته باشد.

ساختار سیاسی در این مدت ثابت کرده است با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قانون گزاری و شوراهای شهر و روستا به صورت نیمه رقابتی و کنترل شده مردم را به پای صندوق های رای کشانده اما از تحقق خواست اصلاح طلبانه آنها استنکاف کرده است.

دیگر زمان آن فرا رسیده است اصلاح طلبان تعارف و رو در بایستی را کنار گذاشته و به این استخوان لای زخم پایان دهند.

قدرتی که زبان قانونی و مسالمت آمیز ملت خود را قبول ندارد. بهتر است قدرت اجتماعی ملت، قدرت سیاسی اقلیت را سر عقل بیاورد.

اصلاح طلبان باید اعلام کنند اگر حاکمیت اصلاحات و تغییرات و خواست اکثریت ملت را قبول نکند ما هم در انتخابات شرکت نمی کنیم و ملت را در اتخاذ تصمیم مبنی بر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آزاد بگذارند.

شرکت در انتخابات زمانی معنا دارد که رای مردم ما به ازای مناسب خود را داشته باشد. اصلاح طلبان نامزد اصلی خودشان هم در انتخابات تایید شود و با رای مردم پست ریاست جمهوری را هم به دست بیاورند تجربه ی سالهای گذشته نشان داده با این مجلس و شورای نگهبان موجود و سیاست خارجی و سیاست منطقه ای و ساختار سیاسی فعلی کار زیادی نمی توانند انجام دهند. پس بهتر است آبروی خود را در جایی به حراج نگذارند که تصمیم گیر اصلی نیستند ( البته اگر آبرویی باقی مانده باشد).

چند سال است سیر تحولات در سطح فوقانی قدرت نشان می دهد ساختار فعلی تصمیم خود را گرفته است تا راه پرهزینه و کم بازده فعلی را ادامه دهد تا مشکلات را از سر راه مردم بردارد ولی اوضاع جاری و معیشت مردم نشان می دهد این راه موفق نبوده است.

اگر سیستم از این راه  پر هزینه خود عدول نکند لااقل ما با عمل خود به این راه اشتباه کمک نکنیم که سال به سال مشکلات مردم را بیشتر می کند. اینها تا به حال راه خوبی برای فرار از مسئولیت آموخته اند و آن هم شکستن تمام کاسه و کوزه ها بر سر دولت منتخب و بی اختیار است.

در مقابل اعتراض مردم می گویند دولت را خودتان انتخاب کردید و از کی ایراد می گیرید؟ دولت را بیگانه از خود نشان می دهند تا بگویند خود کرده را تدبیر نیست.

بگذارید با انتخاب دولت مورد نظر خودشان این بهانه از دست شان گرفته شود گرچه باز هم مانند زمان احمدی نژاد هزار جور بهانه خواهند آورد که ما نبودیم دیگران بودند.

با این روشی که اصلاح طلبان در پیش گرفته اند نه تنها آبی برای ملت گرم نمی شود بلکه منابع متعلق به نسل های آینده نیزدر چاه ویل امور جاری صرف می شود.

لااقل شما دیگر در این بازی شرکت نکنید. هدف تنها برهم زدن بازی طرف مقابل نیست به نتیجه رسیدن اهداف خود نیز هست که تاکنون محقق نشده است.

بهتر است نیمچه آبروی باقی مانده را برای روز مبادا ذخیره کنید که سخت بدان نیاز خواهیم داشت.

خواهش می کنم دیگر تکرار نکنید در جایی که به سلام شما جواب نمی دهند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا