یادداشت

خوبان غریبانه می روند

پایگاه خبری اولکامیز- نعمت الله نبوی زاده از همراهان اولکامیز به مناسبتدرگذشت شاعر امانقلیچ سخاوی در یادداشتی نوشت :                                                      با کمال تاسف درگذشت شاعر ادیب و سخنور مردمی آقای امانقلیچ آهمند (تخلص سخاوی ) فرزند غایب اهل روستای اوقی دفه از توابع بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبد کاووس غم و اندوه بزرگی را به جامعه ی ادبی و فرهنگی ترکمن صحرا تحمیل کرد .

آن مرحوم پس از طی یک بیماری و بستری در سن ۶۵ سالگی روز سه شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ در بیمارستان شهید مطهری گنبد دار فانی را وداع گفتند از ایشان چهار فرزند به یادگار مانده است .

آشنایی بنده با آن مرحوم به حدود ۱۰ سال قبل و از زمان حضور این حقیر در گمرک مرزی اینچه برون که ایشان به عنوان نماینده ی شرکت حمل و نقل بین المللی و ترخیص کار گمرک فعالیت میکردند برمیگردد.

با گذشت زمان و به تدریج به ظرفیت وجودی و ذاتی ایشان پی برده، مجذوب آداب و اخلاق و رفتار پسندیده وی شده به بهانه های مختلف مصاحبت و همنشینی او را اختیار میکردم که همواره از درد و رنج مردم محروم منطقه مرزی بخش داشلی برون گفته و بنا به مقتضیات استعداد ذاتی و ذوق هنری خود را بروز داده، فی البدایه اشعاری متناسب می سرودند . به طوری که در زمان مراجعه جهت امور کاری به دلیل روابط حسنه و ارادت متقابل ایشان را مجاب به محاوره و گفت و گو بعد کار می نمودم و حتی در برخی موارد که به علت مشغله کاری مرحوم، فرزند برومندش ( نجیب اله) به گمرک مراجعه میکردند طی مراحل اداری را منوط به قول اخلاقی پدرشان به حضور در اداره ظرف روز های آتی می نمودم تا بتوانم بهتر و بیشتر از نبوغ علمی و ادبی وی فیض و بهره ببینم.

از دیگر مزیت آن مرحوم علیرغم عدم کسب تحصیلات عالیه میتوان به تسلط زبان ترکی استانبولی و انگلیسی اشاره کرد که علاوه بر برآورده کردن امور کاری خود به دیگر مراجعان گمرک نیز در اینگونه موارد کمک و مساعدت می نمودند.

متاسفانه در یک سال اخیر و به دنبال شیوع بیماری کرونا و بالطبع مسدود شدن مرز زمینی اینچه برون و قطع تردد کامیون های خارجی،ایشان نیز در معرض تبعات این ضایعه قرار گرفته و منبع اشتغال و درآمد وی همانند دیگر شاغلان در امور گمرکی کم رونق گردید.

لازم به ذکر است در یکی از مناسبت های فرهنگی شعری در وصف رسول اکرم (ص) سروده و قرائت می نمایند که به دلیل بار فنی و معنوی اثر مورد پسند استاد گرامی عبدالرحمن آخوند تنگلی قرار گرفته شخصا از طرف ایشان مورد  تشویق و تجلیل قرار می گیرند.

آن مرحوم در حد توان و بضاعت خود در اکثر مناسبت ها و مراسم های شعر و ادب استان و منطقه حضور فعال داشته و در چند مورد علیرغم میل باطنی این توفیق را از دست داده باشرمندگی و درد درونی عدم حضور در جمع ادبا و محافل ادبی را ترجیح میدهند، ایجاب میکند که متولیان مناسبات و مراسم ادبی در آینده صرف برگزاری را مد نظر قرار نداده بلکه به امر تدارکات و ایاب و ذهاب یا اسکان مدعوین دور دست اهتمام بورزند.

شایسته است جهت ارج و قدر دانی از چنین بزرگواری فقط به درج پیام تسلیت اکتفا نکرده، در صورت بروز شرایط مساعد و در فرصت مناسب مراسم تجلیل درخور شان آن مرحوم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گروه ها و انجمن های ادبی ترکمن صحرا و همچنین نماینده محترم مجلس شورای اسلامی،همکار و همنام (آدلاش -امانقلیچ) و فامیل متمایز (شادمهر- آهمند) با همکاری جناب آقای حیدر پور شهردار محترم اینچه برون و آقای بابایی بخشدار  داشلی برون برگزار گردد.

گزیده ای از سخنان حکیمانه آن عزیز :

مختومقلی نگ دوری بیلن بو زامان ناهیللی – آدام لار اویتکاب دیر.                    مختومقلی نگ بار وقتنده -منگلی- مختومقلی دان اوتانیب ینگینی دیشلاب دیر            اینده قیزلار دورموشا چیقان لارینده ، قاین اقا سینیگ اوینده کله سینی یالانقاش لاب تانس ادیب اوستندن پول سچ دیر یار لار.                                                           بیزینگ ترکمن مدنییتی ساقلاشیمیز شومی؟

اله رحمت ایله سین

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا