مطالب ویژه

دکتر قاضی: سایت باستان شناسی بندیان درگز مربوط به دوره ساسانی است + تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر عبدالرحیم قاضی نویسنده و استاد دانشگاه در گفتگو با پایگاه خبری اولکامیز گفت: روز پنج شنبه بیست و سوم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ فرصتی دست داد تا به اتفاق دکتر غلامحسین نوعی دوست و همکار در نشریه تخصصی تاریخ و پژوهش طی سفری تفریحی، فرهنگی و علمی، بازدیدی از سایت باستان شناسی بندیان درگز داشته باشیم.

وی افزود: این سایت باستان شناسی، آتشکده و مرکز دینی در دوره ساسانی و منتسب به دوران بهرام پنجم می باشد. بهرام پنجم یا وهرام پنجم (۴۰۰ تا ۴۳۸ میلادی)، مشهور به بهرام گور، پانزدهمین شاهنشاه ساسانی بود که در سال ۴۲۱ میلادی جانشین پدر خود، یزدگرد یکم، شد و بر تخت شاهنشاهی ایران‌شهر نشست. بهرام گور تا سال ۴۳۸ میلادی، نزدیک به ۱۸ سال، پادشاهی کرد.

مدیر مسوول نشریه تخصصی تاریخ و پژوهش اظهار داشت: این مجموعه باستانی، در یک کیلومتری شهرستان درگز در استان خراسان رضوی واقع شده است و این اثر باستانی یکی از منحصر به فردترین آثار و ابنیه ای است که سر از دل خاک بیرون کشیده و راهنما و گویای بسیاری از مسائل تاریخی ایران زمین در دوره ساسانیان شد. این آثار بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ سال قدمت دارند و این اثر ارزشمند نه تنها از حیث معماری، بلکه از جهت سیاسی، مذهبی و نوع زندگی دوره ساسانیان دارای اهمیت است.

دکتر قاضی تاکید کرد: آنچه پیرامون این تالار بر نمای دیوارها با ارتفاع حدود یک متر باقی مانده، نقوش نفیس گچبری شده زیبایی است که معرف موضوعات مذهبی، بزم و شکار، جنگ و پیروزی با دشمن، معرف اشخاص و غیره می باشد. از دیگر بناهای مکشوفه در این محوطه می توان به آتشدان، محراب، اتاق هدایا، اتاق مخصوص نامه ها و مرسوله ها، برج خاموشی و استودان ها اشاره کرد. با کشف بنای برج خاموشی، نظر محققان راجع به تدفین زرتشتیان به کلی تغییر نمود.

وی افزود: از آنجا که بندیان و درگز در مسیر جاده ابریشم قرار داشته، تاثیرات متقابل تمدن های مختلف را می توان در این آثار مشاهده کرد. در کتیبه بدست آمده، درگز و مرو، مقر یکی از دژبانی های مرزی ساسانیان بوده است. طی هماهنگی هایی که با مدیریت این مجموعه بعمل آمد، برای اقامت، مهمانسرای این مجموعه در اختیار ما قرار گرفت که از همکاری خوب این عزیزان تشکر می کنم.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا