گزارش

گزارش اولکامیز از وضعیت نامطلوب آب شهری آق قلا  

پایگاه خبری اولکامیز – آب مایه حیات و نعمتی ذی قیمت است که جایگزینی ندارد. در این ایام سخت و نفسگیر کرونایی مشکل آب بر دوش مردم سنگینی میکند. بحران آب در برخی از مناطق و شهرها جدی است و مردم با نبود و یا قطعی آب دست و پنجه نرم می کنند. شهر آق قلا یکی از این مناطق است. شهری که در ۱۵ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته و نزدیک به ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد .

در باره وضعیت آب شهری آق قلا نظرات برخی از شهروندان را جویا شدیم و مشکلاتشان را به مدیر آبفا منعکس نمودیم و پاسخگویی وی را خواستار شدیم که در بخش پایانی این گزارش توضیحات مهندس سیزه را خواهد آمد. هر چند حرفهای شهروندان گاها متفاوت بود. ولی مخلص کلام اینکه آنها در صدد رفع مشکل آب هستند و از مسئولین می خواهند که گامهای جدی تری بردارند تا وضعیت کمی بهتر شود.

غفاری رفت مشکلات بیشتر شد

یکی از شهروندان که دانش آموخته  دانشگاه بود و خواست نامش ذکر نشود گفت : از زمانی که مهندس سلیمان غفاری رفته روز به روز مشکلات آب شهر بیشتر و بیشتر میشود. ایشان ۱۸ سال رئیس آب آق قلا بود و عملکرد خوبی داشت ولی به جهت نفوذ برخی سیاسیون از مسئولیت کنار رفت و به جایش ، مهندس سبزه آمدند که چند ماهی است از آن می گذرد.

عوامل ایجاد معضل آب شرب

وی افزود: آب شرب در آق قلا یک معضل شده است . به نظر بنده چند عامل در ایجاد آن دخیل است :

فرسودگی لوله های آب

کمبود چاه و مخزن ذخیره

منابع آبی از گرگان تامین میشه و ترکیدگی در مسیر موجب مشکل میشه.

بحث طرح فاضلاب شهری ( اگو) متاسفانه رها شده .

از مسئول آبفای شهرستان مهندس سبزه درخواست می کنیم که در مورد اقدامات و فعالیت های خود و آنچه میخواهد انجام دهد را به اطلاع مردم برساند.

فشار آب ضعیف است

ضیاء رضوانی شهروند دیگر آق قلایی که در محله شهرک فرهنگیان بیست دستگاه سکونت دارد گفت : فشار آب در محله ما هم ضعیف است. هر کسی که دینام آب و تانکر ذخیره آب داشته باشه مشکل را احساس نمیکند ودر غیر اینصورت مشکل کم فشاری و قطعی اب برایش طاقت فرساست. البته الان یک هفته میشود وضعیت بهتر شده. در مورد کیفیت آب هم چون ما دستگاه تسویه آب داریم و مشکلی حس نمی کنیم.

دینام هم گاهی جواب نمی دهد

حمیده اشتری یکی از بانوان فعال آق قلایی  که در محله عیدگاه زندگی میکند گفت : از اواسط اردیبهشت ماه دچار مشکل کمی فشارآب و گاها قطعی اون بودیم. تابستان که شروع شد، مشکل ما هم بیشتر شد و این مشکل در مرداد به اوج خودش رسیده. الان چند هفته‌ای میشه که روزها کلا آب نیست، اگر هم باشه از شیر آب داخل حیاط است که خیلی خیلی ضعیفه و ترجیحا باید قیدش را زد. چند بار شب ها را امتحان کردیم، اما باز فشار آب کمه. به همان باید قانع باشیم و آفتابه و دبه پر کنیم برای استفاده روز بعد. دینام هم گاهی جواب نمیدهد. فقط آنهایی که تانکر گرفتن کمی وضعشون بهتره. از نظر بهداشتی هم برای آشامیدن که از آب انبار استفاده میکنیم، اما اگر منظورتون شن و ماسه ست، بله داره.

آب شهری شفاف نیست

شهروند دیگر آق قلایی که در خیابان سی متری خرمشهر (محله زمین‌شهری) زندگی می کند و وی نیز میخواهد نامش اعلام نشود اظهار داشت : خونه ام ویلایی است . قطعی کامل آب به ندرت اتفاق می‌افته ولی دو مشکل اساسی همواره وجود دارد یکی این‌ که فشار آب معمولاً بسیار ضعیف است ؛ مورد دیگر که خیلی اهمیت دارد کدر و گل آلود بودن آن است. اگر به طنز بگم آب شهری مان هم مثل کار خیلی از مسئولان «شفاف» نیست .

کیفیت آب از لحاظ زیبایی قابل قبول نیست

ابراهیم دوگونچی یکی از فعالین رسانه آق قلایی وضعیت آب را اینگونه بیان کرد : شهر ما خانه ماست. وضعیت قطعی آب نداریم . گاها در طول روز فشار کم میشود باز رضایت بخش است . در مورد کیفیت آب چندین بار در خواست آزمایش و تست کردم که آمدن انجام دادند و میکروب شناسی آخرین مرحله بود با حضور عوامل شبکه بهداشت آق قلا که نتیجه آزمایش خوب بود مشکلی نداشت به تایید شبکه بهداشت آق قلا. از لحاظ زیبایی آب اون کیفیت را ندارد و آب گاها کدر است مخصوصا عید قربان غیر قابل شرب بود در کل کیفیت آب از لحاظ زیبایی قابل قبول نیست .از لحاظ سختی آب کامل غیر قابل قبول است و مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است که باید اصلاح شود

آب در روز اصلا نمی آید

محمد جرجانی که درخیابان شهید رجایی یا همان محله قابوس کوچه اتحاد پنجم زندگی می کند به خبرنگار اولکامیز یادآور شد : آب در روز که اصلا اب نمیاد اگر هم بیاد خیلی کم . ذره ذره . آن هم در ارتفاع کم . از دستگاه تصفیه استفاده میکنیم.  برای دوش گرفتن بعداز ساعت یازده شب استفاده میشود.

اغنیا دینام دارند ضعفا ندارند

قربانگلدی لعالی که در خیابان شهید میرزاعلی نزدیک ثبت احوال زندگی می کند گفت آب در سطح شهر ضعیف است. صبح ها تا ساعت ۷ آب  داریم و بعد از ان نداریم. اغنیا دینام دارند ولی اقشار ضعیف و اعضای کمیته امداد و بهزیستی دینام ندارند و با مشکل مواجه هستند. آب از نظر بهداشتی مشکل دارد و شن و ماسه دیده می شود. ناچارا از آب انبار استفاده می کنیم. الان که بارندگی هم نیست آب انبارها هم خشک شده . آب پس از مدتی در دبه جلبک می زند . شهر آق قلا به تصفیه خانه نیاز دارد. از مسئولین می خواهم که به داد مردم برسند.

توضیحات مدیر آبفا در این باره

از مدیر آبفای آق قلا در راستای پاسخگویی به مشکلاتی که توسط شهروندان آق قلایی بیان شده است به اولکامیز گفت : شهر آق قلا با تعداد ۱۱۶۰۰ مشترک با تعداد ۷ حلقه چاه عمیق  و ۳ باب مخزن جمعا به حجم ذخیره ۱۵۰۰۰متر مکعب که در حاشیه شهر گرگان با دبی تقریبی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه  توسط خط انتقال بطول ۲۵ کیلومتر سایز ۵۰۰ میلی متر آبرسانی میگردد که از این ۲۵ کیلومتر حدودا ۱۰کیلومتر جهت جمع آوری آب منابع تامین و ذخیره سازی میباشد که آبرسانی به شهر آق قلا توسط ۱۵ کیلومتر خط انتقال جهت انتقال آب از گرگان به آق قلا مورد استفاده قرار گرفته که در سال ۱۳۹۹ حدود ۴ کیلومتر قرار داد اصلاح خط انتقال به مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان بسته شد و بالغ بر ۲ کیلومترآن اجرا گردیده و ۲ کیلومتر در حال اجرا می باشد  ومابقی آن در دستور کار اصلاح خط انتقال این شرکت میباشد .

 ۲۵ درصد افزایش مصرف داریم

مهندس سبزه افزود : دبی چاه های این امور با کاهش ۲۵ لیتر بر ثانیه مواجه گردیده و با توجه به افزایش دما و مصارف جهت بیماری کرونا نسبت به سال قبل با ۲۵ درصد افزایش مصرف مواجه بودیم که این امر باعث افت فشار و گاها قطعی شبکه توزیع در بعضی از نقاط شهر بوده است. در خصوص فاضلاب شهری ردیف اعتباری مصوب آن ۲ برابر سال ۱۳۹۹ می باشد و بودجه آن پیوست قانون می باشد. مجوز (ماده ۵۶ )فاینانس داخلی ان از طریق مراجع ذیصلاح اخذ و در حال طی روند اداری جهت برگزاری مناقصه می باشد.

کیفیت و سختی آب شهر آق قلا در حد استاندارد است 

مدیر آبفای آق قلا در باره بهداشتی بودن آب شرب شهروندان تاکید کرد:  در خصوص پایش کیفی آب شرب شهر آق قلا توسط یکدستگاه کلرسنج آنلاین نصب گردیده بر ورودی شبکه توزیع شهر بصورت لحظه ای سنجش و نتایج آن در سامانه کنترل کیفیت ثبت می گردد. همچنین آزمایشات میکروبی بصورت ماهانه و آزمایشات شیمیایی به صورت سالانه توسط کارشناسان کنترل کیفی آزمایشگاه آب این شرکت و بخش خصوصی و شبکه بهداشت و درمان شهر آق قلا انجام می گردد. لذا کیفیت و سختی آب شهر آق قلا در حد استاندارد می باشد.

گزارش از : لطیف ایزدی ، حبرنگار / دوم شهریور ۱۴۰۰

www,ulkamiz.ir

 

 

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا