اخبار

استاندار گلستان دستگاه‌ها را برای جذب اعتبارات ملی به خط کرد 

پایگاه خبری اولکامیز – استاندار گلستان دستگاه‌های اجرایی استان را برای جذب اعتبارات ملی به خط کرد و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید برای جذب اعتبارات ملی کوشا باشند.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر چهارشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گلستان اظهار کرد: مدیران برای تخصیص اعتبارات و مطالبات دستگاه خود در سطح ملی به طور هفتگی رایزنی داشته و نتیجه و خروجی آن را شخصا به بنده گزارش کنند.

وی به نامگذاری سال جدید به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و افزود: تحقق شعار سال و فرمان مقام معظم رهبری نیاز به کار متراکم و مضاعف دارد و مدیران در سال ۱۴۰۳ باید به طور ویژه پای کار باشند.

استاندار گلستان با بیان اینکه اگر مدیران گلستانی ریسک‌پذیر نباشند استان توسعه پیدا نمی‌کند، تاکید کرد: مدیران در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده تلاش مضاعف داشته باشند تا گره‌های کور استان باز شود.

زنگانه به رتبه دوم گلستان در امنیت سرمایه‌گذاری، رشد بیش از هشت درصدی اقتصادی و رشد هشت پله‌ای نرخ مشارکت اقتصادی استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و توضیح داد: ارتقای این شاخص‌ها کار بسیار سختی است و تحقق این مساله، نشان از توجه و حمایت ویژه دولت دارد.

وی خواستار تدوین برش استانی برای برنامه هفتم توسعه شد و تصریح کرد: اگر شاخص‌های برنامه هفتم توسعه تحقق یابد کشور در بسیاری از بخش‌ها دچار پیشرفت خواهد شد، از سویی دیگر گلستان یکی از مبادی تحقق برخی از شاخص‌ها در برنامه هفتم توسعه است.

استاندار گلستان بر ضرورت جلوگیری خروج منابع مالی از استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه گردش مالی برخی از فعالان اقتصادی، شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ و صاحبان سرمایه مستقر در گلستان در خارج از استان است حال آنکه باید در همین استان باشد و در این مسیر با کسی تعارف نداریم.

انتقاد استاندار گلستان به صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید

زنگانه همچنین از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید انتقاد کرد و متذکر شد: شورابه‌های ناشی از تولید ید در گلستان بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی گلستان را آلوده کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های مربوط به ید و رعایت نکردن قوانین محیط زیستی سبب شد تا انواع کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون محیط زیست وکمیسیون اصل ۹۰ به پرونده ورود پیدا کنند، تاکید کرد: از ۱۶ پروانه اکتشاف ید ۱۰ پروانه لغو شده بود اما دوباره فعال شد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه اجازه نمی‌دهیم برخی‌ها با رابطه، به محیط زیست و مردم گلستان آسیب بزنند، یادآور شد: با توجه به اینکه برخی از افراد به دلیل فعالیت در اکتشاف ید متحمل هزینه شدند و دستگاه‌های لازم را خریداری کردند ادامه فعالیت آنها در شورای برنامه‌ریزی استان بررسی شود و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

زنگانه خاطرنشان کرد: توسعه‌ای که منابع طبیعی و محیط زیست را نابود کند فایده‌ای ندارد، در شرایطی که کشورهای اروپایی به سمت اقتصاد سبز حرکت کردند ما نمی‌توانیم در راستای آسیب به محیط زیست حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه گلستان حائز رتبه دوم کشور در اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری شد، یادآور شد: امیدوارم در سال ۱۴۰۳ با اضافه شدن اعتبارات سفر دوم رییس جمهوری گلستان در این بخش حائز رتبه اول شود.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه استان گلستان در حوزه اشتغال و فعالیت‌های مرتبط به آن رتبه سوم را کسب کرد، تصریح کرد: از فعالیت دستگاه‌های مرتبط با حوزه اشتغال تشکر می‌کنم.

زنگانه ادامه داد: همچنین گلستان جزو پنج استان اول کشور در میزان مشارکت در اجرای طرح رضایت‌بخشی از عملکرد کارکنان شد که این شاخص نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات، دستگاه‌های اجرایی توانستند با ارباب‌رجوع درون‌سازمانی ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی گفت: گلستان همچنین جزو ۱۰ استان برتر کشور در اهتمام به کنترل تورم شد و در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در سامانه شفافیت نیز برای دومین سال پیاپی در کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

جهش اعتبارات گلستان در دولت سیزدهم؛ بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال پروژه افتتاح شد

علیرضا نورانی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان نیز با بیان اینکه در تخصیص اعتبارات، توان حداکثری را به تخصیص اعتبار برای تامین آب آشامیدنی استان گذاشتیم، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات استاندار گلستان بالاترین تخصیص اعتبارات مربوط به بخش آب شرب است که ۸۳ درصد منابع اعتباری در این بخش تخصیص یافته و این مسئله باعث رشد ۷۳ درصدی اعتبارات استانی در این بخش نسبت به سال قبل شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش آب بخش کشاورزی، آب‌بندان‌ها و انتقال آب با لوله ۹۸ درصد، احداث باغ‌های روستایی ۹۹ درصد، زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ۶۰ درصد، مهارت‌آموزی ۹۴ درصد، نوسازی مدارس ۷۵ درصد، ورزش ۶۹ درصد ، برق روستایی ۴۰ درصد و در سایر بخش‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل با افزایش اعتبار روبه‌رو بودیم و این مسئله بیانگر رشد اقتصادی ما است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، ۱۹۰ هزار میلیارد ریال در استان گلستان افتتاح شده که از این میزان ۱۶۰ هزار میلیارد ریال مربوط به سال ۱۴۰۲ است و این مساله نشان می‌دهد همگرایی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سال ۱۴۰۲ بیش از همیشه تحقق پیدا کرده است.

نورانی با بیان اینکه پنج میلیارد و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۲ از سطح ملی به پروژه نرماب اختصاص یافته است، افزود: در بخش زهکشی اراضی نیز شاهد تخصیص اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریالی هستیم.

به گفته وی؛ سد آقدکش در سال گذشته از ۶۲۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی برخوردار بوده و همچنین برای آب‌رسانی به شهرهای دارای تنش‌آبی یک هزار میلیارد تومار اعتبار ملی اختصاص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با بیان اینکه برای آب‌رسانی به شهر گرگان در سال ۱۴۰۲ از سطح ملی ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، یادآور شد: برای آب‌رسانی به شهرهای گمیشان، بندرگز و بندرترکمن نیز ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

نورانی با بیان اینکه برای حذف نقاط حادثه‌خیز ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ از سطح ملی اعتبار جذب شده است، گفت: همچنین در طرح ملزومات روستایی ۵۲۰ میلیارد ریال و برای طرح اجرای آب‌خیز برای کم‌آبی روستاها و علاج‌بخشی کانال‌های میانکاله یک هزار میلیارد ریال در سال گذشته اعتبار ملی داشته است.

وی تاکید کرد: برای تحقق شعار سال در حوزه اقتصادی تاکید ما بر هم‌افزایی در اعتبارات بانکی، دولتی، تملک و دارایی است و بدون این مهم نمی‌توانیم برنامه‌های خود را برای جهش تولید محقق کنیم‌.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: وظیفه دستگاه‌های اجرایی برای تحقق شعار سال بسیار سنگین است و مدیران باید همه تلاش خود را برای تحقق فرامین معظم‌له به کار گیرند.

نورانی با بیان اینکه سیاست‌های مرتبط با تحقق شعار سال در قالب ۱۱ پیشنهاد اجرایی با پیش‌زمینه مطالعاتی کامل ارائه شد، افزود: مقرر شد پیشنهادات و نظرات تکمیلی برخی از مراجع اقتصادی استان گردآوری شده و سپس نحوه مشارکت اقتصادی مردم برای تحقق شعار سال مشخص و تدوین شود.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا