یادداشت

اقتصاد زیربنای زندگی است

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی*: زمان و گذر آن در جامعه هر انسانی را با واقعیت های زیادی روبرو می سازد و این واقعیت ها دیگر برای افراد سالمند قابل تحمل نیست و نمی توانند دیگر آنها را هضم کنند منجمله روابط میان انسان ها‌، تغییر در مراسمات، احترامات و عرف هایی که در زندگی وجود داشت و… احترام وارزش قاىل هستند. گویند دیگر در این دور و زمانه انجام این مراسمات از عهده ما خارج است و…

 نمی دانم عامل اصلی چیست ؟ چرا دیگر مردم مانند گذشته از جمع فرار می کنند و دوست دارند همیشه در منازل خود بنشینند و جایی نروند .

وقتی هم به مراسمی دعوت می شوند اکثرا بهانه می آورند و… ولی بنظرم  عامل درماندگی مردم در تأمین نیازهای زندگی است که بخاطر تورم بالا و عدم همخوانی درآمدها با مخارج خود مانده اند که چطور این مشکلات را برطرف کنند؟

متأسفانه برخی از تصمیم گیران هم بی خیال از همه چیز فقط مشغول دادن شعارهای توخالی و دادن وعده های غیر عملی و… هستند در صورتی که مردم هم ناامید گشته اند.

مردم دیگر پی به این حقیقت برده اند که دیگر هیچکس یاریگرش نیست که بتواند دردهای بی درمان آنها را حل کند.

فرزندان بخاطر همین مسائل اکثرا با والدین درگیر هستند و والدین هم شرمنده در تأمین نیازهای اولیه فرزندان مگر یک پدر یا مادر حقوق بگیر و بازنشسته چه درآمدی دارد غیر ازحقوق که به اندازه نصف ماه هم کاربرد ندارد و چون خود سن بالایی دارد چکار دیگری می تواند انجام دهد؟

 من در زندگی ام شاهد جریاناتی هستم که از بیان آنها عاجزم. فرزندانی را می بینم که دیگر نه احترام درگذشتگان را دارند و نه والدین درحال حیات. نه به مراسماتی چون صدقات که پشت سر اموات همیشه می دادند و… احترام و ارزش قائل هستند. برخی می گویند که این مراسمات و غیره از عهده ما خارج است.

فرزندان هم حق دارند چون خود حقوق چندانی ندارند و از کجا می توانند هزینه های  این چنین مراسمات را تأمین کنند؟

درکل باید بگویم زندگی ما دیگر مانند گذشته نیست و با این وضعیت حقیقتا هم نمی تواند باشد.

واقعا راست گفته اند که اقتصاد زیربنای زندگی است و اگر اقتصاد نباشد همه چیزها از جمله مراسمات مذهبی و اجتماعی و فرهنگی و…جایگاه خودش را ازدست خواهد داد.

انشاءالله که روزگار یه زمانی مانند گذشته ها شود و مشکلات اقتصادی مردم حل شود و مردم ما بتوانند در زندگی رنگ آسایش و آرامش را ببینند.

* فرهنگی بازنشسته

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا