اجتماعی

حق گردش آزاد اطلاعات را به رسمیت بشناسیم

پایگاه خبری اولکامیز – سازمان گزارشگران بدون مرز نگارش ۲۰۲۱ رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات را منتشر کرد. طبق رده‌بندی این سازمان، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان پایین‌‌تر از کوبا، لائوس و سوریه در رتبه ۱۷۴ قرار دارد./ اسکان نیوز

با توجه به اینکه دیروز روز جهانی آزادی رسانه و مطبوعات بود به نظر شما چرا و به چه علت رتبه ایران پایین است ؟موانع  و مشکلات کار کجاست ؟ راههای گذر از این موانع جهت دستیابی به آزادی رسانه چیست ؟

عظیم قرنجیک عضو هیئت تحریریه سایت اولکامیز در پاسخ به این سئوال نوشت :

اگر بخواهم در مورد سوالی که مطرح، و محدوده کلماتی که معین نموده اید ، باجمال سخنی گفته باشم ، این است که ؛

اصولاً مصونیت مطبوعات و آزادی عقیده و بیان ، به عنوان حقی عمومی ، اصلی پذیرفته شده در جوامع دموکراتیک است . مطبوعات ، رسالت و وظیفه حرفه ای شان، اطلاع رسانی و گردش آزاد اطلاعات ، براساس اصل مصرح ۲۴ قانون اساسی، و مواد ۴ و ۵ قانون مطبوعات، و ماده ۲۶ منشور حقوق شهروندی است . و تا زمانی که مطبوعات ، فعل و یا ترک فعلی را که قانونگدار منع کرده، مرتکب نشده اند، و یا از نظر مقام قضایی، عمل مجرمانه ای به وقوع نپیوسته باشد، نمی توان محدودیتی برای عاملان توزیع و گردش آزاد اطلاعات ایجاد کرد،  و مانع و مخلّ امنیت حرفه ای آنان بود .

به نظر می رسد ، اگر دولت و متولیان امر، ضمن تضمین اصل و مواد قانونی مارالذکر ، توجهی نیز به ماده ۲۹ منشور حقوق شهروندی داشته، و ماده ۳۳ منشور مبحوث را مدنظر بگیرند، می توان در رده بندیهای جهانی آزادی مطبوعات، رتبه شایسته تری احراز نمود . لذا می توان گفت، اصل و مواد قانونی پیش گفته، حداقل هایی است که، در صورت عمل به آنها ، گام های موثری در جهت آزادی مطبوعات، – که رسالت افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه را بر دوش دارند –  برداشت. و زمینه بهره مندی شهروندان از حق گردش آزاد اطلاعات در حوزه عمومی را فراهم کرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا