مطالب ویژه

سونامی تغییر مدیران در گنبد!

پایگاه خبری اولکامیز – تغییر پی در پی مدیران ترکمن در ماه های اخیر در شهرستان گنبد که وسیع ترین منطقه استان گلستان است سئوال برانگیز می باشد.

دقیقا زمانی که مشخص شد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در گنبد به مرحله دوم کشیده می شود این حرکت کلید خورد. حرکتی منفی که دلسردی و ناامیدی می آفریند و منجر به کاهش مشارکت نیروهای شایسته ترکمن در سطوح مدیریتی می شود.

وقتی مشاهده می شود از خلا زمانی ‌دو ماهه تأخیر انتخاب نماینده مجلس این قدر استفاده می شود و نماینده حال جاضر گنبد نیز گویا در این زمینه بی خیال شده است.

اساسا چرا باید در انتخاب رئیس یا مدیر ترکمن در یکی از ادارت و نهادها و دستگاه ها در شهرستان گنبد حتما با اهرم فشار نماینده ترکمن صورت گیرد تا در نبود نماینده بلافاصله بر کنار شود؟

 آیا رئیس و مدیر شایسته ترکمن نداریم؟ یا زیاد داریم ولی بدون پشتوانه نماینده‌اش راه به جایی نمی برد؟!

تاکنون رؤسای هیئت سوارکاری، آموزش و پرورش و . .  تغییر یافته اند.

اگر کسی اهل گنبد بوده و زندگی کرده باشد با اندکی انصاف معترف خواهد بود که فرزندان این ملت به لحاظ احساس مسئولیت ، دانش علمی و توانمندی ، قابلیت های بالایی دارند و می توانند در محل کارشان کارآمد و تأثیرگذار باشند.

از طرفی شهر و دیاری که اکثریت ساکنانش ترکمن باشد بدیهی است سهم مدیریتی آن نیز باید متناسب باشد نه اینکه برای خالی نماندن عریضه به انتصاب حداقلی و چند نفر معدود  کمتر از انگشتان یک دست کفایت شود.

البته مردم منتظر دلایل این تغییر و تحولات خواهند بود. انتظار می رود ائمه جمعه اهل سنت و تشیع نیز در این خصوص ورود کنند و از مسئولان توضیح بخواهند که علت برکناری مدیران چیست؟ آیا به خاطر ضعف و ناکارآمدی است و یا اینکه قضیه فرق می کند؟ اگر ضعف مدیرتی است حق دارند نفر شایسته دیگری را بجای او منصوب کنندولی سئوال این است آیا مدیرانی که به جای آنها می آیند قوی تر و شایسته تر هستند؟

در حالیکه از رهبر تا رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت اقوام در مدیریت ها تاکید می کنند چرا در گنبد خلاف آن اتفاق می افتد؟ چرا از نیروهای شایسته ترکمن در مناصب دولتی و نهادها و دستگاهها استفاده کمتری می شود؟

آیا این است جواب مشارکت بالای ترکمن ها در انتخابات که برخلاف مناطق دیگر، به صورت گسترده و پرشور در پای صندوق های رای امده اند و وفاداری خود را به نظام بارها و بارها نشان داده اند.

دایان دوگونچی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وقتی بعضی از جوانان و فعالان ترکمن را می‌شنوم با فلان مقام و فلان مسوول نشست میگذارند و طرح مطالبات منطقه و بیان مشکلات ما را میکنند. به یاد ایام گذشته خودم و دوستان همفکرم  می‌افتم که با مقاماتی اعم از کاندیدای ریاست‌جمهوری ٫ مشاور اقوام …٫ استاندار ٫ وووو  نشست برگزار می‌کردیم و بیان مطالبات و دغدغه های تورکمنصحرا  را خدمت شأن منعکس میکردیم.  همان زمان به ما جوانان آن زمان ٫ عده ای از قدیما میگفتند که ما قبلاً مسیر شما را رفته ایم  و  اشاره میکردند دردها و مطالبات منطقه را مقامات و مسئولان بهتر از ما واقف هستند و منطقه مارا بهتر از خود ما تحلیل و آنالیز میکنند. ولی ظاهراً زمان به قضاوت ما می‌آمد و ما نیز ٫ اکنون به جوانتر ها از خودمان  این موارد را گوشزد میکردیم.
    -شورای نگهبان عیار جسارت و شجاعت جنس صلاحیتی کاندیداهای مجلس در منطقه ما را کاملاً میشناسند.
    –تعداد نمایندگان مجلس ترکمن تاکنون ازتعداد سه نفر بیشتر نشده است.
    —اگر فرماندار شهری ترکمن نشین ٫ بومی باشد معاون غیر بومی میشود و برعکس فرمانداران بقیه شهرها هیچ وقت ترکمن نیست  که  معاونش بومی یا غیر بومی  شود.
    —-بخشدار مرکزی اگر ترکمن باشد بخشدار روستایی غیر بومی میشود و یا بالعکس .
    در گنبدکاووس این قانون نانوشته رعایت نمیگردد. و مستثنی است. چون  فرماندار ترکمن  منصوب نمیگردد.
    —-به ندرت بیشتر از دونفر مدیر کل تورکمن در استان دیده میشود. و ارشاد  هم برای ترکمنها ممکن نیست.   سهمیه  بیشتر مال کتابخانه ها می‌باشد  که تنها کتابخانه شهرش در مدیریت آن اداره کل بلاتکلیف مانده است..
    —با وجود انتخاب سه نماینده ترکمن  در انتخابات اخیر و یک نفر خبرگان٫ علیرغم  آن فورا میشنویم  مسوولین هیات ورزشی  پرطرفدارترین و بومی ویژه منطقه تورکمنصحرا  مثل والیبال و اسبدوانی از افراد غیر بومی انتخاب میشوند.
    —زمان اختصاص یافته به  زبان ترکمن در سیمای استانی با جمعیت نزدیک به نصف استانی در یک شبانه روز٫ برنامه ای تقریباً نیم ساعته می‌باشد. اگر بخواهیم واقعی بودن این همه شرکت کنندگان در انتخابات و انتخاب سه نفر واقعی به عنوان نماینده  ترکمن ها در امورات کشوری را باور داشته باشم ٫و گونه ای بهره برداری تاکتیکی و ابزاری از این گونه انتخابات مدنظر نبوده باشد ٫ میطلبد عقیده و نگاه مذهبی و فرهنگی آنها نیز در آن سیما بر اساس جمعیت ٫ سهمیه داشته باشد
    —-آیا  صدا ٫ نگاه و سیمای واقعی  صحرا  پخش میشود؟! یا خیر؟!!
    آیا  استاندار ترکمن خواهیم داشت ؟ یا مثل بقیه مناطق ایران استانی در ضلع شمالی استان  گلستان خواهیم داشت ؟!
    خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا