تورکمن صحرا

مراسم بزرگداشت بایلی تکه چگونه برگزار شد؟

نگاه آخوند طلایی به موسیقی سنتی ترکمن مثبت بود

پایگاه خبری اولکامیز – مراسم بزرگداشت بایلی تکه خواننده موسیقی سنتی ترکمن به پایان رسید. برای برگزاری این مراسم که به صورت مردمی برگزار شد عوامل و دست اندرکاران مراسم برای برگزاری هر چه بهتر آن تلاش های فراوانی کشیدند. در این مراسم از دو امام جمعه فقید گنبد؛ آخوند نوریزاد ( تکه آخوند ) و آخوند طلایی به نیکی یاد شد. برای اولین بار به نگاه مثبت آخوند طلایی در خصوص موسیقی سنتی ترکمن اشاره شد که قابل توجه بود.  خروجی این مراسم برگزاری مراسم نکوداشت برای دو تن از بزرگان موسیقی سنتی ترکمن، آی محمد مقیمی و یوسف دیبایی بود. برخی از نظرات و دیدگاه های دوستداران موسیقی را به نقل از گرو ه تلگرامی بایلی تکه در ذیل می خوانید و در پایان نظر خود را هم قید می کنیم:

بایرام دولت پور فرهنگی گنبدی نوشت :

جایگاه تعیین شده در کارگاه چوب بری اصلا در شأن هنرمند مردمی و محبوب نبود. این چه مدیریتی هستش که در فضایی باز آن هم در سرما زمستان مراسم رو برگزار کردن. اگر در سالن سرپوشیده با امکانات خوب برگزار میشد چه خوب میشد

متاسفانه ما خیلی به قول خودمان، پس پأل یا بسیار کم توقع هستیم و این کم توقعی به ما ضرر میرساند طوری که بعد از مدتی آنهایی که باید به هنرمندان ما ارج بنهند بخاطر دیدن رفتار ما،، آنها نیز کم احترام می‌گذارند.

چنین مراسماتی را اگر با تشریفات خاص خودشان در مکانی مهم برگزار می‌کردند  تاثیرات مثبت خوب آن را در آیندگان می‌دیدیم.

چرا با هماهنگی ارشاد سالن را رزرو نکردند، چرا مراسم و بزرگداشت به این مهمی رو در جایی که در شأن ایشان نبوده برگزار کردند؟

متولیان و برگزار کنندگان باید با خرد جمعی بیشتر و مشورت از افراد بیشتری برنامه ریزی میکردند و گرنه که همه میدانند که این عزیزان هدفی جز خیر نداشتند و برای شادی روح آن سفرکرده ی عزیز مراسم را برگزار کردند

بنظرم چنین مراسمی باید بسیار پرابهت برگزار شود. این یک جشن عروسی ساده نیست که بیرون برگزار بشه.

و ما نباید سلایق شخصی معمولی خودمان را به این نوع از مراسم ها تعمیم بدهیم ، این نوع از مراسمات باید مانند بزرگداشت استادان موسیقی که در تهران یا اصفهان برگزار میشود ،برگزار نماییم ، مانند بزرگداشت محمدرضا لطفی که او نیز یک چهره ی موسیقایی و فرهنگی بشمار میرود، در تالار فخر الدین گرگان برگزار شده بود و اصلا هم چیز سختی حداقل برای ما نباید باشد چرا که بسیار کم پیش می آید که برای بزرگان فرهنگی خودمان بزرگداشت یا نکوداشت برگزار کنیم و  برای برگزاری آن نیز مکان های مناسبی در سطح شهرستان وجود دارد.

مراسم ، مراسم کسی هست که بخشی از تاریخ موسیقی ترکمن را در حیات خود با دادن عمر خود نوشته است و اگر خودمان به خودمان حرمت نگذاریم انتظار حرمت و احترام از دیگران طلب کردن غیرعقلانی بنظر می‌رسد.

در آخر بابت جسارتم عذر میخوام و دوباره عرض میکنم که واقعا از برگزار کنندگان تشکر دارم و کار ارزشمندی انجام میدهند ولی میشد که بهتر شود.

یوسف نورتقانی مدیر اجرایی مراسم در پاسخ به انتقاد فوق نوشت :

 از اینکه تقبل زحمت فرموده و بقول خودتان دراین هوای سرد و زمستانی به  مراسم تشریف آورده اید از همه ی سروران و مهمانان،این سرمایه های عظیم و علی الخصوص از جنابعالی تشکر ویژه میکنم.

شاید کمابیش اطلاع داشته باشید که این مراسم بهمت و اسپانسری دوست بزرگوارمان جناب آهی عزیز برگزار و الحق والانصاف برابر اقرار بیشتر دوستان فکر نمیکنم برنامه بدی بوده باشد. چون شور و اشتیاق حضار و عشق بینظیر آنها به هنر و موسیقی و شخص مرحوم بایلی حالیپا، بر تمام سختی ها و کمبودهای احتمالی چیره و غالب گشته بود و تنوع برنامه های اجرا شده محیط را از حالت سردی و رخوت ،بازم به گفته جمع کثیری از پیشکسوتان و مهمانان محترمی که از لحظه شروع و حتی زودتر از آن تا آخر مراسم بوده اند مبرا نموده است.

در هر صورت طبق فرمایش بزرگان: « یورغونا گؤرأ  آیاق اوزوتماق  » بود و  تمام مراحلی که در راه این مراسم طی نمودیم باندازه داشته هایمان بوده است. بعضی از خواسته ها و پیشنهادات جنابعالی ،در بازه زمانی کوتاه تعیین شده  متاسفانه قابل اجرا نبوده و برای کسب پاره ای مجوزها زمان بیشتری میطلبید که ما فرصت آنرا نداشتیم.

در هر صورت اگر کمبودی و قصوری در این مورد بوده باشد، تمام کمبودها را می پذیریم و از حضور همه شما عزیزان طلب بخشش و عفو می نماییم.

مجید راضی یکی دیگر از عوامل و دست اندرکاران مراسم به فرهنگی منتقد گفت: دوست عزیز زیاد سخت نگیرید. برنامه بدی نبود. دوستان نزدیک یک ماه بیشتر برای این برنامه به ظاهر ساده برنامه ریزی کردند و زحمت ها کشیدند به خصوص دوست و برادر عزیرم یاغشی مراد اقا آهی و هنر دوست عزیزم جناب یوسف نورتقانی تلاش فراوانی داشتند. برنامه مردمی بدون دریافت یک ریال از منابع دولتی کار ساده ای نیست.

خلیل سیدی یکی از شیفتگان موسیقی سنتی ترکمن و مدیر کانال موسیقی میراث از همه کسانی که برای این مراسم زحمت کشیدند تشکر  کرد و گفت: بهشان تبریک میگویم همه چی عالی بود.

توی محمد ایازی شاعر گنبدی که در مراسم اجرای برنامه نیز داشت در این باره نوشت:

این برنامه در راستای پاسداشت هنر و هنرمند قدم خوب و مثبتی بود. برنامه کاملا خودجوش و مردمی بود و ریشه در عشق به حالیپا بایلی تکه داشت. برنامه وابسته به هیچ ارگان دولتی نبود. سعی شده بود با امکانات موجود بهترین برنامه تدارک دیده بشه

پذیرایی از مهمانان با نظم و ترتیب خوبی صورت گرفت. سرما ی هوا را با گرمای وجود دوستان و به عشق حالیپا بایلی تکه به وادی  فراموشی سپریم و گفتمان ادبی و خوشنودی از دیدار دوستان در حاشیه و آنتراکت صورت می‌گرفت که عالی و روحبخش بود البته به نظرم بهتر بود مراسم در طبقه فوقانی که محل مناسبی بود اجرا می‌شد. به تک تک زحمتکشان این برنامه دستمریزاد و خسته نباشید میگم قطعا روح حالیپا بایلی تکه هم شاده.

نازمحمد یگن محمدی یکی دیگر از صاحبنظران فرهنگ ترکمن گفت: با سلام خدمت بزرگواران، اساتید محترم که تلاش شبانه روزی در بزرگداشت خلیفه باخشی بابلی تکه داشته اند ، شخصیت های فرهیخته ترکمن صحرا ، به نوبه خودم از شما دوستان عزیزم تشکر و قدردانی می نمایم. سعی کنیم از نقدها ، رنجیده خاطر نشویم ، تا در برگزاری مراسم های بعدی از تجربیات، استفاده کنیم.

وی افزود: اکثر شخصیت های که شرکت کردند، هنرمند ، شاعر ، نویسنده و صاحب نظردر حوزه ادب و فرهنگ  و هنر بودند . اتفاقا ، پیشنهاد می کنم که نشستی با تنی چند از اهل قلم و هنر داشته باشیم تا در آتیه، نواقص کارها برطرف شود . چند مورد را بطور مختصر و چکیده عنوان می کنم :

حتما خانم ها دعوت شوند. به مجریان مراسم تاکید شود که مدت زمان مدعو در تریبون چند دقیقه است و زمان بطور مساوی تقسیم و محدوددیت زمان اعلام شود. خود مجریان هم لزومی ندارد که هر بار چند دقیقه بیشتر صحبت کند . به کلیه شرکت کنندگان در حد دو دقیقه هم شده اجازه اظهار نظر داشته باشند ، خلیفه بخشی ترکمن صحرا ، کسی نبوده که ناشناخته باشد. گرمایش، سرمایش محیط مراسم بسیار اهمیت دارد. در مورد کاهش هزینه ها ، می توان شام را حذف کرد . هم اندیشی بسیار مهم است تا نقطه نظرات گوناگون مطرح شود . نباید تحت تاثیر عنوان، سمت ، دوست ، فامیل و غیره قرار بگیریم .

یگن محمدی اظهار داشت: بهر حال گفتنی ها و پیشنهادات زیاد است که جلسه حضوری می طلبند . از برگزار کنندگان ارجمند و گرانقدر از جمله دوستان باخشی مراد آهی ، مهندس یوسف نورتقانی ، مجید راضی ، کارکنان محترم مجتمع MDF آهی و سایر دست اندرکاران مراسم بزرگداشت خلیفه بایلی تکه که به حق از نوازندگان و خوانندگان برجسته و مردمی ترکمن صحرا بود نهایت امتنان و سپاسگزاری خود را اعلام می نمایم . همواره پایا ، پویا و مانا باشید.

موارد بالا به نقل از گروه تلگرامی بایلی تکه که به مناسبت مراسم راه اندازی شده بود به آگاهی مخاطبان سایت رسانده شد حال نظر خودم را می نویسم :

هر مراسمی نقطه قوت ها و ضعف هایی دارد ولی به نظر بنده نقاظ قوت این مراسم به مراتب زیاد و چشمگیر بود. از حضور خوب مردم به ویزه زنان ، از مردمی برگزار شدن آن ، از انتخاب سخنرانان ، از نظم و ترتیب برنامه ، از پذیرایی خوب و . .

آقای آهی و نورتقانی و یارانش عملکرد قابل قبولی داشتند و زحمات آنها ستودنی است. به نظر برای یکی مراسم چند مجری لازم نیست. ناهماهنگی ایجاد میکند یک الی دو مجری کفایت می کند. محل باز بود و کمی بی نظمی ایجاد می کرد . بهتر بود که به چند شاعری که از شهر های دیگر آمده بودندوقت داده میشد. دو سه تن از عزیزانی که برای اجرای برنامه به صحنه امدند وقت را رعایت نکردند بهتر است که همه به وقت  پایبند باشیم.

انسجام تیم برگزاری ، برنامه ریزی انجام شده در سطح خوبی بود. برای خبرنگاران میز جداگانه تدارک دیده بودند. اگر برخی از سخنرانان مثل حاج نورجان آق ابندای مراسم سخن می گفتند بر کیفیت برنامه می افزود. اگر آقای آهی به عنوان بانی و حامی مراسم بود در ابتدا سخن می گفت بهتر بود.

من حیث المجموع برگزاری مراسم بزرگداشت بایلی تکه کاری ارزشمند ، درخور و شایسته بود از همه دوستان و عزیرانی که در این مراسم باشکوه نقش داشتند تشکر می کنیم.

مراسم خروجی خوبی داشت و آن هم برگزاری مراسم بزرگداشت برای دو تن از بزرگان موسیقی ترکمن آی محمد مقیمی و یوسف دیبایی در تابستان سال آینده است. 

تهیه و تنظیم : لظیف ایزدی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و احترام . از قدیم گفته اند ( الاعمال بالنیات …) لکن شوربختانه مراسم بزرگداشت مرحوم بایلی تکه هنرمند با این روال ( چون دعوت نبودم و به نقل از موارد انتشار یافته در فضای مجازی ) را می توان در حد یک کج سلیقگی ارزیابی نمود با این حسرت که ای کاش چنین مراسم ناقص آن هم در فضای باز یک کارگاه چوب بری برگزار نمی شد تا باعث تنزل شان و شئونات آن مرحوم ( و خدای ناکرده عذاب روح آن سفر کرده ) نمی گردید . البته لازم می داند تشکری کم و بیش از دست اندرکاران محترم مراسم کارگاه چوب بری بعمل آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا