اخبار

نظرات متفاوت در باره تشکیل ستاد استهلال ترکمن صحرا

پایگاه خبری اولکامیز –  چند روز پیش برای اولین بار ستاد استهلال در ترکمن صحرا اعلام موجودیت کرد. شواهد و قرائن نشان می دهد که در پیدایش این ستاد مرکز بزرگ اهل سنت شمال کشور نقش داشته است.  ۱۹ نفر از روحانیون شاخص ترکمن صحرا عضو ستاد هستند که اکثر آنها امام جمعه و یا مدیر حوزه می باشند. ریاست ستاد را قربان محمد آخوند اونق بر عهده دارد. دبیر ستاد احمد آخوند قربانپور  است و سخنگوی آن عبدالرحمن آخوند کر می باشد.

در این باره نظر و دیدگاه برخی از مخاطبان اولکامیز را با هم می خوانید:

عبدالغفار آخوند قرنجیک رابط رسانه ای ستاد استهلال ترکمن صحرا در مطلبی از پیدایش ستاد استهلال دفاع کرد که در اولکامیز منتشر شد. در بخشی از این یادداشت آمده است : « قائلین به اتحاد و اختلاف مطالع طبق مبنای خود عمل می کنند و با وجود حکومت ها مبنای آنها عوض نمی شود. پس اگر در زمان رژیم پهلوی بودند یا اینکه در کشور دیگری  زندگی کنند، هر دو طرف مبنای خودشان را دارند و تغییر نمی دهند. در فقه ما حنفی ها ، اذن حاکم یا نماینده حاکم شرط صحت نماز جمعه است  و این مساله مورد اتفاق علمای بزرگ احناف است و افرادی که خلاف فقه احناف عمل می کنند و بدون اذن حاکم نماز می خوانند باید پاسخ دهند نه دیگران.

»

دکتر رشید نافعی تحصیلکرده دانشگاه و فعال فضای مجازی نظر متفاوتی داشت. وی در این باره نوشت : بچه بودیم. در اومچالی آخر های ماه  رمضان که میشد روستاییان کنار پل چوبی معلق  بر روی رودخانه  گرگان جمع می‌شدند و همه منتظر رویت و هلال ماه می‌ایستادند. ما هم  براساس سن فعال  پر جنب و جوش و قدرت بینایی ٫ هر وقت ماه را می‌دیدیم سعی میکردیم به بقیه و به ویژه بزرگسالان با انگشت اشاره نشان دهیم. در این فیمایبن  بعضی از هم روستاییان به جای اینکه به هلال ماه که میخواستیم نشان شان بدهیم به انگشت ما می نگریستند.با این حال با رویت ماه همه جار میزند( آی گوریندی)  و فردا عید اعلام می‌شد و نماز عید می‌خواندند.

امروز وقتی شنیدم روحانیون تورکمن صحرا  ستاد هلال ماه  تشکیل داده است. داستان کودکی بالا برایم تداعی شد. آن زمان چقدر روحانیون محبوب و دارای احترام و جایگاه بالایی داشتند. 

به تجربه ثابت شده است در هر قشری باشید و بخواهید کاری جمعی صورت دهید تا بین مردم جایگاه و پایگاه مردمی نداشته باشید کارها به نحو احسن پیش نخواهد رفت و در دنیای کنونی که فضای افکار عمومی از منبرهای سنتی به ممبرهای فضای مجازی شیفت کرده است و اکثر اعضای آن ستاد امام جمعه رسمی و  دارای ابلاغ از نمایندگی ولی فقیه در استان را یدک میکشند تا کجا بتوانند با  مردم و افکار عمومی جامعه شان همگام شوند این قلم به قضاوت زمان خواهد نشست ولی تا آن زمان موارد ذیل منعکس میگردد:

یک. آیا داشتن دو امام جمعه در یک شهر از نظر آن ستاد جایز است ؟! یا خیر ؟

دو. آیا برگزاری عید غدیر در مناطق ساکنان آن ستاد مجاز است یا خیر؟

سه. ظاهراً بنا بر نظر اهل سنت امشب شب قدر است آیا میتوانید ستاد را مأمور کنید فردا کارمندان ادارات منطقه ترکمن‌صحرا دیر تر  حاضر شوند؟

چهار. آیا ستاد میتواند نظر داشته باشد اذان و نماز اهل سنت از صدا و سیمای استان پخش شود؟

پنچ. میتواند نظر داشته باشد نماز خانه و مسجدی در تهران برای شما و هم مذهبانتان دایر شود؟

سخی بخشنده فعال فضای مجازی گنبدی نظر خود را با طرح یک سئوال اعلام کرد.

وی نوشت: سوالی که ایجاد میشود این هست چگونه شبهه خطا ایجاد خواهد شد. نظر به فقه حنفی در غروب ۲۹ رمضان عده ای امین نسبت به استهلال چشمی اقدام خواهند کرد.

دو حالت پیش می آید یا هلال ماه را واقعا خواهند دید و اعلان خواهند کرد این ماه ۲۹ روزه بوده و فردا اول شوال هست یا آنکه هلال ماه شوال را نخواهند دید و اعلان خواهند کرد ماه رمضان ۳۰ روزه هست .

از آنجا که کار استهلال منطقه ای صورت گرفته آن جمع حجت شان دیدن هلال ماه بر اساس منطقه خواهد بود. چنانچه شبهه اینکه به آنان هم اعلان رای بر اساس اعلان نظر بر اساس حکم فقهی اتحاد مطالع وارد کنیم  اصولا چرا باید ستاد استهلال تشکیل می شد

یکی از مخاطبان اولکامیز از شهرستان کلاله که خواست نامش ذکر نشود در باره تشکیل ستاد استهلال نوشت: انسان از اشتباه مبرا نیست. در ممالک اسلامی درصورت اشتباه حاکم اسلامی کفاره آن را پرداخت می‌نماید حالا اگر این ستاد در رویت هلال ماه اشتباه کند چطور و چگونه خواهد بود؟

البته نفس عمل برای اتحاد بسیار عالیست و پیشنهاد میشود سخنگوی رسمی با چهره برای مردم پیام بگذارد چون صرفا نوشتن سخنگو شبهه ایجاد نموده و باعث سوء استفاده خواهد شد. 

قاری توماج از گنبد نیز گفت: تشکیل ستاد استهلال را رویدادی مهم و تاثیرگذار دانست و ضمن تشکر از بانیان این حرکت گفت بی شک این ستاد باعث همگرایی و انسجام بیشتر شده و در جامعه بازخورد مثبتی خواهد داشت. 

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا