فرهنگی

مروری بر کتاب ماتی خان

پایگاه خبری اولکامیز – زینب محمدقلی‌ زاد : در جنگ بین تجدد و اصالت غالبا اصالت برنده است به شرط آنکه نشانه­‌های اصالت از بین نرفته باشند. بین اقوام ایرانی هم موسیقی محلی یکی از همین نشانه­‌هاست. سازهایی مثل عاشیق در آذربایجانات، سنج و دمام در جنوب ایران و دوتار در بین قوم ترکمن همیشه در تلاش بوده‌اند تا روح مقاومت و مطالبه را بین مردم حفظ کنند. به کمک همین‌­هاست که در مواقع حیاتی اراده‌­ها به هم متصل می­‌شوند و خود را به آیندگان اثبات می­‌کنند. به نوعی این سازها حکم سلاح و جامه‌­ی رزم دارند. سلب کردنشان از اقوام به معنی خلع سلاح کردنشان است. قوم خلع سلاح شده نمی‌­تواند از حق و اعتقاد خود دفاع کند.

کتاب ماتی خان

ماتی خان در سال ۹۸ توسط انتشارات سوره­ مهر به چاپ رسید. در دومین دوره‌­ی جایزه­‌ی ادبی اندرزگو به عنوان اثر برگزیده در بخش رمان بزرگسال شناخته شد. عبدالرحمن اونق نویسنده‌ گلستانی ترکمن به واسطه‌­ی این اثر تاریخی حماسی خود به عنوان چهره‌­ی سال هنر انقلاب معرفی شد. طبق شنیده­‌ها قرار است سریالی اقتباسی از “ماتی ­خان” نیز ساخته شود.

ماجرا از چه قرار است؟

داستان در اوایل حکومت پهلوی جریان دارد. حکومت مست تجدد است و مردم دل­گرم اصالت. اهالی خایرخوجه، روستایی مرزی نزدیک رود اترک، در گدتکمه‌­هاشان نان گرم دارند و جوان‌­ها در دشت‌­های قیزلارداغی دوتار می‌­نوازند. آن­‌ها به تازگی چارواداری را با چموری پیوند زده­ و تفنگ‌­ها را تسلیم کرده‌­اند.

کوچک و بزرگ همگی رویا و آرمان دارند و در کنار هم ضرباهنگ زندگی در خایرخوجه را حفظ می‌­کنند. در این میان سر و کله­‌ی امنیه‌­چی‌­ها پیدا می­‌شود. رابطه­‌ی بین مردم و امنیه این ضرباهنگ را مضطرب می‌­کند اما یاشلی­اولی‌های خایرخوجه و در راس­‌شان ماتی­ خان در تلاش­‌اند تا همه­ چیز به روال همیشگی برگردد، تا رویاها نمیرند. “ماتی خان” روایت غیرت، اصالت و نجابت است.

امنیه به جای خان!

وقتی بحث زور و قدرت­‌نمایی باشد چه فرقی می­‌کند امنیه بالا سر کار باشد یا خان؟ در این میان اما رضاخان چون در توهم قدرت­ مطلق بود ترجیح داد آن تک و توک خان­‌هایی که با او زاویه داشتند را هم از سر راهش بردارد. او با ایجاد امنیه و سر کار قرار دادن نیروهایی که معیار اصلی گزینش­‌شان قساوت و راحت دست به تفنگ شدن بود دست به استحاله­‌ی فرهنگی جامعه زد.

در واقع با منطق خود به وسیله­‌ی این اقدامات ایران را در جهت پیشرفت قرار می‌د‌اد غافل از آن که این چیزی بیشتر از یک شوک فرهنگی نیست و بهایی که در ازای آن باید پرداخت بسیار بیشتر است. هر قدر هم در اثر این اقدامات ظواهر تغییر کنند و کلاه­‌پهلوی اجباری به سر ملت گذاشته و چادر از سر نوامیس کشیده شود ریشه‌­ها که نخواهند خکشید. این مسیر بیش از پیشرفت، ترس و خون برای مردم به ارمغان می‌­آورد.

در چشم به هم زدنی تمام شد

وقتی تعداد صفحات کتاب را دیدم ترس برم داشت. به هرحال ۴۱۶ صفحه به نسبت زیاد جلوه می­‌کرد اما بعد از سه روز در کمال تعجب داستان به پایان رسید و من غرق در سادگی کلمات و روایتی عاری از تجملات بودم که سه روز مرا پای خود نشانده بود. همراه با اهالی خایرخوجه خندیده و حتی عصبانی هم شده بودم از شما چه پنهان اشک هم حتی ریختم. من عطر نان تازه و صدای خنده­‌های دختران وقتی لب اترک کوزه­‌هاشان را پر می­‌کردند با خواندن این داستان در خاطراتم اندوخته‌­ام. من با “ماتی­ خان”، این داستان ساده، هم‌زمان در مکان و زمان سفر کردم و روایتی با توصیفات جذاب را که به اعتراف نویسنده ماجرایی حقیقی است و خاطره‌­اش را از پدربزرگش شنیده، دیدم و به زمان حال بازگشتم. چه تجربه‌­ی شیرینی…

اینجا باید ماتی خان حرف اول و آخر را بزند

بعد از آن فصل اول طوفانی که چاره‌­ای جز همراهی برای مخاطب باقی نمی‌­گذارد و محکم او را هل می­‌دهد وسط داستان، خواننده مدام به دنبال نام ماتی­ خان می­گردد. ماتی­ خان چه گفت؟ ماتی ­خان نظرش چه بود؟ و… انگار ماتی خان نخ تسبیح داستان است. در گام‌­های اول ممکن است بهمان بر هم بخورد که چرا؟

مگر یک شخصیت چقدر می‌­تواند مهم باشد اما با پیشرفت داستان به جایی می‌­رسیم که با خود می‌گوییم چرا که نه؟ اصلا هرچه ماتی­ خان بگوید و این حال در پایان داستان به اوج خود می­‌رسد و آدم دوست دارد با صدای بلند فریاد بزند که اینجا باید ماتی ­خان حرف اول و آخر را بزند.

محور بودن ماتی ­خان گاهی ممکن است منطق زمانی داستان را دچار مشکل کند که چندان مهم به نظر نمی‌رسد. در صفحات اول شخصیت‌ها شبیه تیپ جلوه می‌کنند و مخاطب حس می‌کند با داستانی مثل بقیه‌ی داستان‌ها در این فضا و ژانر روبه‌روست در حالی که با جلو رفتن داستان هرکدام به خوبی جای خود را پیدا می‌کنند. پاورقی­‌ها در این داستان حاشیه نیستند و در نبودشان یک­ جای کار لنگ است.

در نهایت اینکه…

آقای اونق صریح است و داستان گفتن را خوب بلد است. او جملاتش را لای زر ورق نمی‌­پیچد، پیچیده‌­گویی ندارد بنابراین خیلی راحت می­‌تواند نوجوانان و حتی بزرگسالان جامعه‌­ی امروزی را پای کلمات خود بنشاند.

از ایشان چند کتاب دیگر هم با فضای صحرا و قوم ترکمن به چاپ رسیده، مثل “آوای صحرا” و “حماسه­‌ی گوراوغلی” و… که حاکی از احساس تعلق و شناخت عمیق ایشان نسبت به زادبومشان است و همین ناب بودن احساسات و تعاریف برای مخاطب بسیار ترغیب‌کننده و هیجان‌­انگیز است. ماتی‌خان، اثری تاریخی-حماسی، حاوی اطلاعاتی ارزشمند درباره‌ی قوم ترکمن است که برای مخاطبین در حال فرار از زندگی روزمره و شبه‌­مدرن پیشنهادی مناسب است.

www.ulkamiz.ir

.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا