اجتماعی

هنجار شکنی دوستان داماد در روز عروسی

پایگاه خبری اولکامیز – آناحاجی طبری نیا ، فرهنگی بازنشسته : فرهنگ را می توان مجموع رفتارهای اکتسابی و اعتقادی یک قوم بحساب آور  به عبارت دیگر فرهنگ مجموعه ارزشها ،باورها،و عقاید مشترکی دانست که مبنای رفتار افراد یک قوم  می باشد اما خرده فرهنگ در درون یک فرهنگ اصیل ایجاد می شود که ممکن است مخالف فرهنگ اصیل باشد .

در این میان سن جوانان از عوامل مهم شکل گیری خرده فرهنگ ها است .بنابر این لازم است از بوجود آمدن  خرده فرهنگ های منحرف و منفی جلوگیری شود تا مبادا خود را بعنوان جزعی از از فرهنگ اصیل جا بزند و رفتار منفی و ناشایست را در میان یک قوم جاری و ساری نماید.

 ازدواج جوانان و تشکیل خانواده از توصیه های مهم  دین مبین اسلام است و سفارش کرده که برای تکمیل دین خود ازدواج کرده خانواده تشکیل بدهید. مراسم ازدواج در میان قومها و فرهنگ های مختلف متفاوت است و از تنوع زیادی بر خوردار می باشد. اما اصول مشترک در همه آنها شادی و جشن و سرور است که در آن جوانان انرژی درونی خودشان را تخلیه می کنند و طی مراسم خاصی عروس را به خانه داماد می آورند.

 در اینجا مقصود تعریف و توصیف مراسم عروسی نیست بلکه بیان نکته ای است که جدیدا در میان جوانان رواج پیدا کرده است و بعنوان یک خرده فرهنگ جا باز کرده است. شاید این مورد همه گیر نباشد و در همه مناطق جاری نباشد اما  در بعضی مناطق به چشم می خورد که در ایجا هدف نقد کردن آن رفتار ناشایست است.

همانطور که می دانیم در روز عروسی ،داماد به همراهی جمعی از دوستانش  به همراه کجاوه به خانه پدر عروس می رود و خانواده عروس هم به احترام داماد جدید در اتاقی مخصوص از داماد و دوستانش پذیرایی می کند. به این منظور اتاقی را اماده کرده و سفره پهن می کنند و شیرینی جات و تنقلات را در سفره می چینند و انتظار دارند که داماد و دوستانش محترمانه تشریف آورده و مورد پذیرایی قرار بگیرند اما متاسفانه جدیدا همراهان داماد به اتاق حمله ور شده و در یک چشم بستن کل سفره را خالی می کنند. رفتاری که در فرهنگ اصیل ما سابقه و جایگاهی ندارد و جز بی حرمتی و حرمت شکنی به خانواده عروس هیچ دست آورد دیگری ندارد.

نگارنده در عجبم که این خرده فرهنگ  ناهنجار از کجا آمده و چگونه در میان جوانان ما رخنه یافته است . اخلاق و منطق می گوید که انسان باید در مقابل احترام محترمانه رفتار کند و با برخورد محترمانه تربیت و بزرگ منشی خودش را نشان دهد. اما این رفتار خود سرانه همراهان داماد در هیچ فرهنگی پذیرفته و پسندیده نمی باشد.

درست است که جوانی دوران تخلیه انرژی هر انسانی است اما اینکه برای تخلیه انرژی درونی بی احترامی و بی تربیتی پیشه کنند پذیرفته نیست و جایگاهی در میان جوامع ندارد. حال در اینجا جوانان عزیز و دامادهای آینده ما وظیفه خطیری بر گردن دارند تا از این حرکات ناشایست و ناپسند جلوگیری کنند از دوستان و همراهان خود بخواهند که به این رفتار و حرکات ناپسند پایان دهند و مودبانه رفتار کنند و از شلوغ بازی  دست بردارند. 

 در اینجا دامادهای آینده وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند که جلوی این رفتار ناپسند را بگیرند تا از بوجود آمدن یک خرده فرهنگ ناپسند و رفتار هنجار شکن جلوگیری کنند و مسئولیت خطیر خود را در جامعه  عملی سازند باشد که دل بزرگان خود را شاد و خرسند کرده باشید.

منبع – ماهنامه ترکمن دیار شماره شانزدهم

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. ای کاش فقط به سفره حمله می کردند کاری این قوم می کنند شاید قوم مغول اینها را ببیند تعجب می کند. در چند جا دیدم باقی مانده غذا و میوه را به زیر فرش می اندازند و یا به دیوار می زنند. حتی باید مراقب بود که وسایل خانه را نبرند ( شارژر موبایل را که در جا می زنند ). در این مورد در حال حاضر نمی توان حتی به همسایه ها هم رو زد که داماد را به اینجا دعوت کنیم چرا که شرمندگی بعد حمله، آنقدر هست که تا سالها نمی توان در برابر همسایه سر بلند کرد. شاید در چند دهه آینده بگویند که اینها هم رسم است و از اباء و اجداد ما به ما ارث رسیده حرفی که خیلی ها در مورد کارهایی که توجیهی برای آن ندارند میزنند. گفته بودند ” در اینجا دامادهای آینده وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند که جلوی این رفتار ناپسند را بگیرند” این همان رفتاری است که دوستان داماد در برابر کاری که داماد در گذشته خودش در عروسی های دیگر انجام داده تکرار می کنند و حالا نمی تواند دوستانش را از این کار منع بکند.

  2. سلام جناب حاجی طبری نیا با عرض معذرت و بعد از این همه نوشته مشخص نمی شود که چه راهکارهایی برای حل این معضل به قول خودت وجود دارد یا نه ؟ جسارتا تعریف شما از صورت مسئله فرهنگ خالی از اشکال نیست و احتمالا با آقای ایزدی آشنایی دارید که بدون بازنگری و ویرایش این مطلب را در کانال اوردند در صورتی که جا داشت با بررسی مجدد، پخته شود اما یک مقاله به نام فرهنگ چیست و ضد فرهنگ چیست را مدتی قبل در سایت عصر ایران دیده بودم که برای توجیه بیشتر شما آن را در اینجا می آورم . ((( فرهنگ چیست؟ ضد فرهنگ چیست؟ سعی می کنم تا جای ممکن مفاهیم را ساده بیان کنم به همین دلیل همیشه در پاراگراف های اول مطالب خودم آن چیزی که به زبان عامیان از مفهوم مورد نظر وجود دارد را ابتدا تشریح می کنم و سپس به سراغ تعاریف دیگری می روم که بصورت استانداردتری وجود دارند. اما فرهنگ چیست ؟ ابتدا به رفتارهای زیر کمی فکر کنید :
    یک نفر در تاکسی با تلفن همراه با صدای بسیار بلند صحبت می کند
    یک نفر در خیابان فحش و ناسزا می گوید و دوستانش را حتی با فحش صدا می کند
    یک نفر از خودروی شخصی زباله در خیابان پرتاب می کند
    یک نفر آب دهانش را بر روی زمین می اندازد
    یک نفر صف نانوایی را رعایت نمی کند
    یک نفر در آپارتمان ساعت ۲ بامداد صدای موسیقی را بلند می کند
    یک نفر در خیابان با خودرو به هر خانمی که می رسد ترمز می کند و بوق می زند !
    یک نفر از کنار هر خانمی که رد می شود به او یک متلک می اندازد
    یک نفر سرعت مجاز رانندگی را رعایت نمی کند
    یک نفر خودروی خود را پیاده رو پارک می کند
    یک نفر به یک گربه یا سگ لگد می زند !
    و …
    خوب طبیعتا هر کدام از رفتارهای بالا را اگر یک شخصیت با فرهنگ ببیند تنها چیزی که با خودش می گوید این است که !! چه آدم بی فرهنگی !! بنابراین داشتن فرهنگ در یک جامعه باعث زیباتر شدن روش زندگی و البته به دست آوردن آرامش و نظم بیشتر اجتماعی می شود. شاید بتوانیم بگوییم که این فرهنگ است که تعریف کننده نحوه رفتار انسان ها با دیگران است ، هر چقدر فرهنگ یک جامعه بالاتر باشد جامعه سالمتر و زیباتر می شود اما باید به این نکته هم توجه کنیم که فرهنگ در یک جامعه بایستی تعریف شده باشد و به مردم آموزش داده شده باشد و از طرفی از آنها خواسته شده باشد.برای مثال همیشه به این موضوع احتمالا فکر کرده اید که چرا وقتی کسی از ایران خارج می شود و برای مثال به یک کشور اروپایی می رود در خصوص فرهنگ بالای آنها تعریف می کند ! برای مثال آنها منظم و مرتب هستند ، زباله نمی ریزند ، مدت زمان مفیدتری را کار می کنند و … طبیعی است که رفتار این مردم بر اثر آموزشها و برخورد متقابل افراد جامعه با آنها بوده است که کم کم تبدیل به یک قانون و فرهنگ در جامعه شده است ، حالا به سراغ تعاریف استاندارد فرهنگ در جامعه می رویم. اما فرهنگ فارسی شده واژه Culture ( کالچر ) است و یک مفهوم در بحث انسان شناسی است. فرهنگ تعریف کننده رفتارها ، برخوردها و در اصطلاح فنی تر هنجارهایی است که مردم در یک جامعه انسانی آنها را انجام می دهند. فرهنگ گستره بسیار زیادی دارد و در هر جایی به نوعی تعریف شده است. بحث در مورد فرهنگ و تمدن بسیار زیاد است اما بصورت خلاصه برای داشتن فرهنگ بایستی تمدنی وجود داشته باشد اما یک تمدن چند هزار ساله بعضا به دلیل داشتن تعداد سالهای زیاد استمرار الزاما یک تمدن با فرهنگ بالا نیست. فرهنگ را می توان مجموعه ای از آداب و رسوم دانست که در یک جامعه اعم از یک گروه یا یک قوم یا حتی یک ملت از آنها به عنوان ارزش یاد شده است و طبیعتا کسیکه ارزش ها را رعایت کند دارای مرتبه بالاتری از لحاظ فرهنگ است. فرهنگ مجموعه ای از دانش هاست که در تعامل انسان هایی با تمدن های مختلف کسب می شود و طبیعتا برای اینکه بتوانیم دانشی را به دست بیاوریم نیازمند آموزش دیدن ، مطالعه ، برخورد و تعامل با افرادی هستیم که آن دانش را دارند. به دست آوردن فرهنگ به یکباره حاصل نمی شود و حاصل یک مدت بعضا طولانی برای نهادینه شدن است. این فرهنگ و درجات آن است که جوامع بشری را از همدیگر متمایز می کند.فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند. لکن یک سوال اساسی ؟ آیا ضد فرهنگ هم داریم؟
    همانطور که گفتیم فرهنگ اصلا یک چیز ساده و قابل درک قطعی نیست ، اتفاقا مفهومی کاملا پیچیده است و این به دلیل وجود دانش ها ، باورها ، قوانین ، هنرها ، اخلاقیات و عادات یک جامعه انسانی است. برخی اوقات افرادی که خودشان را از نظر اجتماعی بالاتر از دیگران می دانند باعث به وجود آمدن فرهنگ های اشتباهی می شوند که از نظر جامعه و قشر عامی تر ضد فرهنگ محسوب می شود اما در میان خودشان این را فرهنگ می دانند که به این نوع فرهنگ ضد فرهنگ گفته می شود.))) ملاحظه و تصدیق می نمایید ان نمونه حقیر مورد بحث شما در فرهنگ ترکمنها جایی ندارد اما متاسفانه یکی از موارد رو به رشد در ضد فرهنگ طبقه نوکیسه ترکمن است … لطفا در این تمایز و تفاوت ها بیشتر دقت کنید و بعد دست به قلم ببرید

    1. سلام علیکم برادر سویین
      از اینکه مقاله اینجانب را نقد کرده اید سپاسگذارم. لازم به یاد آوری است که در اینجا هدف تعریف و تشریح واژه فرهنگ نبوده و نیست بلکه بیان و طرح یک رفتار زشت و ناپسند بود که در جریان است و میرود که به یک بدعت ناپسند تبدیل شود. در اینجا لزومی نداشت که روی واژه فرهنگ مانور بدهم چون مشکلی را حل نمی کرد. بنده هدفم طرح یک مشکل اجتماعی بود که باید فکری برایش کردو جلویش گرفته شود. بنده موضوع را مطرح کردم با این امید که شاید در جامعه بزرگانی همچون جنابعالی پیدا شوند و راه حلی برایش پیشنهاد کنند تا مانع رشدو گسترش این رفتار شود
      با سپاس طبری نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا