اخبار

پهنه آبی تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس به ۸۲۰ هکتار رسید

پایگاه خبری اولکامیز – رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: سطح پهنه آبی تالاب‌های بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی‌گل در محدوده این شهرستان بر اثر سیلاب‌های فروردین ماه به ۸۲۰ هکتار رسید.

احمد احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه تالاب بین‌المللی که در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران- ترکمنستان و در فاصله کمی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر سه هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و سپس «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و در نهایت «آلماگل» با ۲۰۷ هکتار است.

وی افزود: هم اینک تالاب آلاگل ۳۷۰ هکتار، آجی گل ۲۷۰ هکتار و آلماگل ۱۸۰ هکتار پهنه آبی دارد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که آلاگل و آجی‌گل کاملا خشک بود و آلماگل ۱۵ هکتار پهنه آبی داشت، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس ادامه داد: علاوه بر این تالاب‌ها، دریاچه شور از دیگر منابع آبی شهرستان ۸۵۰ هکتار آبگیری شده است.

احمدی با اشاره به نقش موثر سیلاب فروردین ماه بر ورود آب به تالاب‌ها، سد دانشمند و مجتمع‌های آبزی پروری و مزارع کشاورزی، گفت: طبق پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های نرمال و بالاتر از آن برای نیمه اول اردیبهشت ماه، انتظار می‌رود روند بهبود وضعیت منابع آبی ادامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، وقوع سیلاب اگر برای هر نقطه‌ای از ایران همراه با خسارت باشد برای مردم ساکن اطراف تالاب‌ها که با خشکسالی شدید دست به گریبان هستند نعمتی بزرگ محسوب می‌شود چرا که ورود هر قطره از رواناب‌های جاری به این ذخیره‌گاه‌های طبیعی با کمک به تداوم زندگی گونه‌های مختلف جانواری و گیاهی آن برابر است.

جوامع محلی از این تالاب‌ها در کشاورزی، دامداری، پرورش آبزیان و گردشگری استفاده می‌کنند و یکی از عوامل اصلی سکونتگاه این جوامع در منطقه وجود این تالاب‌هاست.

وجود علف شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گزشاهی، خارشتر و یوالف و زیست پستاندارانی نظیر روباه معمولی، روباه سردم سیاه (ترکمنی)، گربه دشتی، شغال، گراز، تشی، جردبزرگ، جردلیبی و موش صحرایی و خزندگانی مانند قورباغه مردابی، وزغ سبز، الک پشت برکه‌ای، الک پشت افغانی، انواع مارمولک، کورمار سلیمانی، مارآبی، مارچلیپر، مارآتشی، تیرمار، کفچه‌مار و افعی و انواع ماهی شامل گاوماهی، سرگنده، پاروا، کلمه، اسبله ماهی، گامبوزیا، فیتوفاک، کپور، آمور، کاراس و سیاه ماهی و حضور طیف وسیعی از پرندگان آبزی، کنارآبزی و خشکی‌زی از جاذبه‌های تالاب‌های گلستان محسوب می‌شود.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این میان ۲۶ تالاب با مساحت حدود ۱.۵ میلیون هکتار که آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان واقع در استان گلستان از جمله آنها محسوب می‌شود عضو کنوانسیون رامسر هستند.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا