سیاسی

آیت الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری اعتدالگرا بود

پایگاه خبری اولکامیز – روح الله کلانتری؛ مسئول سازمان معلمان گلستان:

 ۱۹ دی ماه ششمین سالگرد رحلت آیت ا… هاشمی رفسنجانی است. می توان در جامعه ما شخصیت های اثر گذاری را مشاهده کرد، اما او اسطوره ای بود  که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های کشور به شمار می رفت.

تاریخ ۵۰ ساله اخیر ایران مدیون ایثارگریها و رشادت های این مجاهد فی سبیل ا… است. امروز در حقیقت خلاء  او در جامعه و عرصه مدیریت کشور به خوبی حس می شود. هاشمی سیاستمداری مردم دار بود که با مدیریت خود در هدایت جامعه و حل مشکلات اساسی کشور نقش ارزنده ای را ایفا می کرد.

هاشمی به خاطر احاطه ای که در مسائل کلان کشور داشت و تجربه طولانی او چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب و بعد از آن در دوران جنگ و سازندگی و تا زمان حیات خود تکیه گاه مطمئنی برای نظام و انقلاب بود.

او  سردار جنگ، صلح، اصلاح و اعتدال بود.همچنین مشاوری امین برای امام(ره) و رهبری انقلاب بشمار می رفت.

تحلیل های ارزشمند او در شرایط و موقعیت های مختلف بسیار اثرگذار بوده و همواره می توانست بحرانهای مهم کشور را مدیریت کند.هاشمی زمانشناسی آگاه بود که درک درستی از اسلام حقیقی داشت و توانست به خوبی چهره رحمانی اسلام را در جامعه نشان داده و عده زیادی از مردم و مسئولان را شیفته خود کند.

او همواره به فکر محرومان و مستضعفان بوده و برای دفاع از حقوق مردم و منافع ملی شبانه روز تلاش می کرد. هاشمی برای آبادانی و پیشرفت کشور رنج بسیاری را متحمل می شد، اما چون کوهی استوار در برابر مشکلات اساسی کشور و با مدیریت کم نظیر خود در جهت حل آنها حرکت می کرد.

هاشمی مدافع حاکمیت قانون در جامعه بوده و برای تحقق عدالت و گسترش آزادیهای اساسی مردم کوشش می کرد. میراث بزرگ هاشمی انقلاب اسلامی ایران بود که با همه وجود برای حفظ و پایداری آن تلاش می کرد.

هاشمی همواره در موضع گیریهای خود روش اعتدال را در پیش داشت. او در دوران جنگ به عنوان یار صدیق رهبری مسئولیت فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت و توانست جنگ را به خوبی اداره کرده و در زمان لازم نیز جنگ را خاتمه دهد.

او در دوران سازندگی نیز کارهای اساسی را برای کشور انجام داد . هاشمی در زمان پذیرش مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با مدیریت خود بسیاری از بحرانهای کشور را برطرف کرده و به نظام و انقلاب خدمات شایسته ای را ارائه داد. در شرایطی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف بر سر مصوبات مجلس ایجاد می شد او با مدیریت خود در مجمع این مشکلات را برطرف می کرد.یکی دیگر از ویژگیهای او صبر و برد باری در برابر مشکلات و سختی ها بود.

در حوادث سالهای ۸۴ و ۸۸  احمدی نژاد و طرفداران پوپولیست او توهین های زیادی به او و خانواده اش روا داشته و دروغ های بزرگی را در مورد ثروت افسانه ای او در جامعه منتشر کرده و گاهی شعارهای تند و زننده ای را در باره او ترویج می دادند. اهانت های که شایسته او نبود و از مرز اخلاق، انصاف و عدالت خارج می شد.

یادمان نرفته که در زمان انتخابات میلیونها ۳۰ دی بر علیه او در جامعه منتشر کردند تا چهره او را در جامعه زشت جلوه دهند، اما او با صبری که از پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع)به ارث برده بود در برابر این بی مهری ها سکوت کرده و کار خود را انجام می داد.

هاشمی مدیری شجاع و اخلاقی بود که با سعه صدر و به کارگیری همه ظرفیت های کشور جامعه را اداره می کرد.

هاشمی به توسعه پایدار و همه جانبه می اندیشید و در این راه همه تلاش خود را بکار می بست تا مردم از رفاه و آسایش کافی برخوردار باشند.

او نگاه متحجرانه و خشونت آمیز را قبول نداشته و همواره از روش های جدید و با نگاهی نو به مسائل نگاه کرده و تلاش می کرد که اسلام ناب محمدی را در جامعه پیاده نماید.او مردم و انقلاب را از خانوده اش بیشتر دوست داشت و همواره می گفت که جان ما فدای نظام و انقلاب و مردم باشد.

او همواره تلاش می کرد تا امید را در میان جامعه گسترش داده و همواره به آینده امیدوار بود ه و با هوش سرشاری که داشت آینده را هم پیش بینی می کرد.. به همین دلیل بود که حضرت امام(ره) همواره به او اعتماد داشته و تحلیل های کارشناسانه او را در زمینه های مختلف می پذیرفت.

هاشمی در زمینه مسائل بین المللی نیز نقش موثری داشت. به گفته کارشناسان این بخش خصوصا دکتر علی اکبر صالحی او نقش بی بدیلی در توسعه کشور داشت و یکی از حامیان اصلی در پیشبرد برنامه های هسته ای صلح آمیز بوده و همواره بر  این فناوری پیشرفته تاکید داشت.

این عالم فرزانه با وجود همه فعالیتهای اجرایی که داشت از کارهای پژوهشی و نوشتن خاطرات خود غافل نبود. شاید کمتر شخصیتی را در تاریخ ایران سراغ داشته باشیم که مثل او در امر نوشتن خاطرات و انجام فعالیتهای پژوهشی اینگونه کار کرده باشد. تفسیر راهنما ، فرهنگ قرآن و کتابهای که در زمینه های مختلف چاپ کرده گنجینه گرانبهایی است که باید پژوهشگران در باره آنها کارهای زیادی را انجام دهند.

امروز در فقدان این عالم برجسته و سیاستمدار نام آشنا رسالت ما سنگین است. باید راه و اندیشه او در جامعه تحقق عینی داشته باشد.

مسئولان ما باید قدردان این ملت بزرگ بوده و همواره خود را خادم این مردم بدانند و در جهت حل مشکلات آنها کوشش نمایند. ملت بزرگ ایران به راستی قدر زحمات طولانی او را در تشییع جنازه باشکوه اش به جا آوردند.

امید است همه ما در گسترش اندیشه های او تلاش کنیم تا نام و یاد او همواره در دلها باقی بماند . انشاء الله

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا