مطالب ویژه

سنت حسنه دید و بازدید عید در میان ترکمن ها

پایگاه خبری اولکامیز – آناحاجی طبری نیا، فرهنگی بازنشسته : مراسمی که هر ترکمنی با آن آشناست و نسبت به آن حس زیبا و لذت بخش دارد اعیاد فطر و قربان هستند .

در اینجا مراد توضیح و تفصیر مراسم عید نیست بلکه هدف یادآوری قسمت هایی از این عید بزرگ مسلمانان است که امروزه در بین ما کمرنگ شده و به شکل ناقص اجرا می‌شود و یا بخش هایی از آن به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است. یکی از واجبات عید خواندن نماز عید است که امروز هم با شوق و اشتیاق فراوانی جریان دارد و مردم صبح زود از کوچک و بزرگ گروه گروه سجاده به دست به طرف عیدگاه روانه می‌شوند و ضمن آگاهی از اوضاع سیاسی و اجتماعی واجب دینی خودشان را بجا می اورند که به نوبه خود بسیار با شکوه و قابل تحسین است ..

اما اعیاد مراسم دیگری هم دارند که به تدریج کمرنگ شده و می‌رود که به فراموشی سپرده شوند . یکی از مراسم عید دیدنی و دید و بازدید از بزرگان فامیل و شخصیت های اجتماعی،دوستان و همسایگان است. مراسمی که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

اما امروز برخی از موارد ان به شکل ناقص و کم رونق در میان ما جاری و ساری است و خیلی ضعیف شده است تنها در برخورد های روزانه با گفتن کلمه کلیشه ای مبارک باشد بسنده میکنیم.

نمی دانم چرا امروزه انگیزه دید و بازدید را نداریم و ترجیح میدهیم حتی در روز عید هم خانه نشینی کنیم و یا به رفتن به خانه فامیل بسیار نزدیک بسنده می کنیم در حالیکه دید و بازدید با فامیل و همسایگان و هم محلی ها نه تنها موجب شادی روح و روان انسان می شود بلکه باعث افزایش انسجام و اتحاد اجتماعی شده صمیمیت و مهربانی را افزایش می دهد ‌و از عوامل مهم صله رحم و اطاعت از دستور دین مبین اسلام است.

در زمان های قدیم بچه های کوچک در شهر و روستا به صورت گروهی به عید دیدنی خانواده ها و خویشاوندان می رفتند و عیدی می گرفتند که امروز تقریبا فراموش شده است لازم است که به انها اجازه بدهیم تحت شرایط کنترل شده این رسم نیک را پاس بدارند تا به فراموشی سپرده نشود.

یکی دیگر از مراسم های عید درست کردن تاب های بزرگ بود که در جای جای شهر و روستا درست می شد و جوانان و نو جوانان تفریح و شادی می‌کردند که متاسفانه امروزه دیده نمی شود فقط به شکل نمادین در بعضی مکان های تفریحی ساخته می‌شود. حال وظیفه نسل حاضر است که اجازه ندهند این رسم نیک به فراموشی سپرده شود تا فرزندان ما بتوانند از این رسم فرهنگی تفریحی لذت ببرند .

از مراسم دیگر عید که رو به فراموشی است روز قوقن است که در آن روز خانم ها انواع نان روغنی می پختند و بین همسایه ها پخش می‌کردند بدینوسیله به پیشباز عید می رفتند که شور و شوق خوبی را در محله ها ایجاد می کرد متاسفانه امروزه این فرهنگ ناب هم یا فراموش شده یا خیلی سبک به شکل خرید بیسکویت و پخش آن اجرا می‌شود که آن شوق و اشتیاق قبل را ندارد.

حال این وظیفه نسل حاظر خصوصا خانم ها و مادران بزرگوار است که قبول زحمت کرده و این رسم پسندیده را به شکل درست اجرا کنند تا به فراموشی سپرده نشود تا باشد که یادگار نیاکانمان جریان داشته باشد و باعث دلگرمی و صمیمیت بین همسایه ها گردد. دیگر رسم بسیار پسندیده و انسان دوستانه روزهای عید آشتی دادن و حل اختلاف بین مردم بود که در روزهای عید بزرگان و خیرخواهان اجرا می‌کردند و اجازه نمی دادند

قهر و کینه ببن فامیل یا همسایه ادامه داشته باشد و به کینه و کدورت تبدیل شود. متاسفانه امروزه اگر دو نفر اختلاف پیدا کرده و قهر کنند کمتر کسی بفکر آشتی دادن آن ها می افتد و این قطع رابطه همچنان ادامه پیدا می‌کند تا خودشان خسته شوند تلاش کنیم که سنت خداپسند آشتی همچنان ادامه داشته باشد بزرگان باید در این امر نیک پیش قدم شوند تا قطع رابطه شکل نگیرد.

این موضوع از مسائل مهم و ارزشمندی است که باید مورد توجه بزرگان قرار بگیرد و مردم را به این کار نیک تشویق و ترغیب نمایند تا باشد که بخاطر بعضی سوء تفاهمات مردم از یکدیگر دور نشوند و قطع رابطه ادامه نداشته باشد و شیرینی عید به کام همه بنشیند.

۲۰ فروردین ۱۴۰۳

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا