فرهنگی

توضیح کوتاه درباره‌ی عنوان نشست جیحون: ساختارهای کهن الگویی ذهن انسان ترکمن ( تقابل‌های دو جزئی )

پایگاه خبری اولکامیز- در پی انتشار اطلاعیه برگزاری پنجاه و سومین نشست انجمن جیحون برخی از مخاطبان و دوستداران فرهنگ و ادبیات ترکمن، موضوع سخنرانی استاد عنصری را گنگ و مبهم دانستند و نیاز به توضیح شدند. از ایشان درخواست کردیم  که در این باره توضیحی کوتاه ارائه دهند. متن ارسالی آنادردی عنصری نویسنده و محقق ترکمن را در ذیل می خوانید:

 اجتماعات مشخص انسانی دارای ذهنی جمعی هستند. این ذهن جمعی متشکل از ساختار هایی است. حال متناسب با پیشینه‌ی فرهنگی و جهان زیستی ، ساختار های ذهنی هر یک از اجتماعات فوق افزون بر اشتراکات بنیادی، ویژگی‌هایی دارند. از منظر رویکرد اسطوره‌ای در مطالعه‌ی انسان‌شناسی فرهنگی ترکمن ، به نظر می‌رسد وی ذهنی کهن الگویی دارد. به عبارت دیگر ساختارهایی که ذهن انسان ترکمن را بنیاد می‌گذارند دارای خصلتی کهن الگویی‌اند. از جمله‌‌ی آن‌ها می‌توان موارد زیر را شماره کرد:
۱ – کهن الگوی قهرمان
۲ – کهن الگوی پیر خردمند
۳ – کهن الگوی تقابل‌های دوجزئی
۴ – کهن الگوی آش. غئلئچ. تیل
۵ – کهن الگوی تبار خونی
و…
من از این سیاهه فقط درباره‌ی ( تقابل‌های دوجزئی ) که تقابل های دوگانه هم گفته می‌شوند به اختصار سخن خواهم گفت.
تقابل های دوجزئی مفهومی است که از ترکیب دو جزء متقابل ساخته شده‌اند. مانند : خوب . بد / روشن . تاریک / مرد . نامرد /
این مفاهیم برساخته ذهن بشرند که در مباحث دینی ، ادبی ، هنری و… متجلی می‌شوند. این مفهوم در مطالعات ادبی جدید مورد تفسیر قرار گرفته‌اند. تقابل‌های دوگانه ، ساختاری کهن الگویی در ذهن ترکمن است که در حوزه‌های مختلف اندیشه ترکمن ایفای نقش می‌کند.ما نمونه‌های جسمیت یافته‌ی این الگوی اندیشگی را در اندیشه دینی اندیشه ادبی ، اندیشه هنری و کنش اخلاقی این مردم مشاهده می‌کنیم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با تشکر از مدیر :
    موضوع جالبی به نظر می رسد. امید است افرادی که بعد مسافت ندارند و به اینگونه مطالب علاقمندند شرکت کنند. انتقال مطالب سنگین به زبان ترکمنی دیدنی و شنیدنی خواهد بود.

    1. خوبه حاجی گلدی به این سرعت توجیه شدی که قبلا گفته بودی مطلب مربوط مبهم و… است لطفا به زبان ساده تر بگویید چی از این توضیح استاد عنصری متوجه شدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا