تورکمن صحرا

نقشه و مانیفست حرکتهای فرهنگی، ادبی و  اجتماعی ترکمنها

پایگاه خبری اولکامیز – دکتر رشید نافعی:

۱.مهمترین مولفه هایی که بشود یک هویت و قوم را ملت نامید چه هست؟  از منظر پاسخ به این سوالات ما در چه جایگاهی قرار داریم

۲.معمولا هویت قومی بر اساس چهار مولفه  میراث فرهنگی, زبان, مذهب و تاریخ.  مطمح نظر کارشناسان فن قرار می‌گیرد. از این حیث  گرایش ما به آن چهار مولفه چگونه و در چه سطحی است؟

۳.سیاست های تبعیضی طی چهار دهه اگر در مراحل و طرایق گوناگون در حال باز تولید شدن است چه واکنشهایی از منظر یک هویت٫ نژاد یا  زبان  مشترک نشان داده ایم یا اینکه هیچگونه مانیفست از پیش داشته ای نقشه راه نبوده است؟ آیا در مورد عمدی نبودن این سیاستها منجمله توسعه منطقه و پیرامونی اطمینان خاطر پیدا کرده ایم؟

۴.آیا به آن حد از بلوغ و باور رسیده این که مشکلات خودمان را بدون درگیری‌های طایفه ای و قبیله ای و به صورت منسجم و تعریف شده حل نماییم؟

۵ آیا مانیفست و چارت  و چارچوب مطالبات و خواسته ها ی ما در یک هم گرایی و هم افزایی تعریف شده است و اجماعی بر سر آن توسط نخبگان  صورت گرفته است؟

۶.آیا اساس  و مبدا رفتار و کنش‌گری های  اجتماعی ترکمنها ٫ صرفا براساس هویت آنها است یا در ارتباط با سایر ملل و اقوام ترک زبان ٫ سایر مولفه های قومیتی ٫ احیانا واگرایانه نیز مدنظر قرار میگیرد ؟

۷.آیا پیشروان و فعالین  ترکمنها از بعد هیجانات شخصی ٫ روانی و رفاهی در حد مطلوبی به سر می‌برند؟…آیا واقعا فعالان ترکمن با یک نگاه آگاهانه و خودآگاهانه نسبت به تاریخ و هویت شان٫  میدانند به کجا میخواهند برسند؟ 

۸.آیا پیشروان جامعه محلی ترکمنها ٫ توسط جامعه محل زندگیشان از عقبه اجتماعی برخوردارند ؟ میتوانند زبان گویای جامعه خویش باشند؟

۹.آیا فعالین کارزار اجتماعی٫ فرهنگی بیشتر رقابت درون گروهی نمیکنند تابرون گروهی ?

۱۰.برخی معتقدند که اگر قومیت‌ها آزادی‌های مد نظر خود را به دست بیاورند، دیگر آن علقه‌ای را که باید نسبت به مرکز داشته باشند، ندارند. این ایده چقدر به واقعیت نزدیک است.؟

۱۱.برخی از افراد تصور کنند که اگر مدتی به قومیت‌ها بی‌توجه شویم، آنها نیز زبان، آداب و رسوم خود را از دست می‌دهند و به آداب و رسوم مورد نظر مرکز گرایش پیدا می‌کنند؛ تردید است که چنین اتفاقی رخ دهد؟

۱۲.برخی معتقدند قومیت‌ها هم همواره نگاهی سلبی و غیرایجابی دارند و به‌جای ارائه ایده و راهکار واقعی، صرفاً مخالفت می‌کنند.. احساس نمیکنید ایده‌ ها و راهکارهای منطقی قومیت ها در این گونه موارد نیز  تدوین شود؟

۱۳.چطور وجود نام‌هایی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند، اشکالی ندارد اما یک اسم بومی مشکل ایجاد می‌کند؟!

۱۴.آیا زبان مهم‌ترین مسئله قومیت‌ها شده است ؟

۱۵.امروز در ترکمنصحرا فضا طوری شده که مردم کمتر فکر می‌کنند زبان مادری ترکمنی را باید یاد بگیرند. اینها نتیجه چیست؟ نکند پیشروان فرهنگی ٫ ادبی و  اجتماعی جامعه ما متهم هستند که احیانا با چند پاره گی در تنظیم و تدوین آموزش یکپارچه زبان محلی باعث بی انگیزگی در ادامه اینگونه مسیرها  برای شهروندان علاقمند شده اند.

۱۶.مخالفان آموزش زبان‌ قومیت‌ها می‌گویند آموزش زبان موجب ارتباط تنگاتنگ اهالی یک زبان با تاریخشان می‌شود و در نتیجه با تهدید وحدت ملی، موجب وا‌گرایی می‌شود. نظر شما چیست؟

۱۷.احساس نمیکنید افراد قوی و نخبگان واقعی جامعه ترکمن وارد گود مسائل اجتماعی نمیشوند  و تمام فعالان حاضر نمایندگان واقعی جامعه نیستند؟ به علتش فکر کرده ایم؟

۱۸.آیا بیشتر استفاده ابزاری نبودیم؟ آیا به این مسائل فکر کرده ایم یا در مقابل منافع درونمان اسیریم؟

۱۹.اگر فعالان به فکر منافع عمومی جامعه ترکمنها هستند این همه انشقاق و پراکندگی و پراکندگی  بعد از هر نشستی برای چیست؟ خودمان  بلد نیستیم با هم باشیم یا نمیگذارند ؟ مگر می‌شود سیاست یک‌بام و دوهوا را ادامه داد؟!

۲۰.در کارهایمان بیشتر تابع احساسات نبوده ایم. یا اینکه امید می‌رود خرد و خردگرایی در امورات یار و یاور ما شود؟

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا